OPINIE: Burgereconomie: de derde pijler van een toekomstgerichte economie

Corona heeft aangetoond hoe noodzakelijk de overheid is, naast de privébedrijven, om de economie in tijden van crisis vitaal te houden. Bijna onderhuids zorgt een derde sector voor onmisbare vitamines voor de maatschappij: de burgereconomie.

Een opiniestuk door Dirk Holemans en Koen Wynants

De heetste oktobermaand ooit gemeten In Europa, na een hittegolf die deze zomer een punt zette achter het West-Vlaamse agrobusinessmodel van water slurpende groenten. Lockdowns in coronatijden die ons lokaal winkelapparaat ondermijnen, terwijl het marktaandeel van digitale giganten als Amazon ongekende proporties aanneemt.

Het zijn maar twee voorbeelden uit het aflopende jaar die tonen dat we in tijden van grote verandering leven. Wat ons vertrouwd overkomt en de samenleving stabiliteit verschaft – de gekende seizoenen zonder extremen of het lokale netwerk van winkels en horeca – staat op de helling. Of het een tijd wordt van harde disruptie en schokken die ons overkomen waarbij we telkens uitslaande branden proberen te blussen, of een periode waar we gaan voor een gestuurde transformatie zonder de illusie te hebben dat we alles kunnen controleren, ligt volledig in onze handen.

De coronacrisis toont het belang van de overheid

De coronacrisis is een wake-upcall. Het toont het belang van een overheid die stuurt en investeert. Ook neoliberale voorstanders van de vrije markt zijn nu blij dat we in een welvaartstaat wonen die grote publieke budgetten besteedt aan gezondheidszorg. 

Louter de markt laten spelen voor de vaccins, waarbij de farmaceutische bedrijven landen uitspelen om de hoogste prijs te krijgen waardoor ook sommige landen uit de boot vallen, is niet aan de orde. De rol van de Europese Unie, in samenspel met de lidstaten, is helder. Het belang van grote publieke investeringen is terug evident. 

Tegelijk tonen burgers zich van hun beste kant: ze bouwen spontane solidariteitsnetwerken uit, melden zich als vrijwilliger om woonzorgcentra te ondersteunen, organiseren zich om mondmaskers te maken die de markt niet kon leveren en de overheid niet in voorraad had.

Ook de privébedrijven zijn wakker

Op vlak van klimaatbeleid zijn er positieve tekenen. De Europese Green Deal toont de wil tot transformatie in plaats van onmachtig te proberen disrupties in te perken als ze zich voordoen. Behalve de Vlaamse regering  scharen alle andere regeringen van ons land zich nu eensgezind achter ambitieuze klimaatambities. 

Ook de industrie is wakker. Zo vindt Pieter Timmermans, topman van het VBO, het positief (De Standaard 19/11) dat de federale regering een investeringsplan uitwerkt. Voor hem is het hierbij belangrijk dat de overheden "de krachten bundelen met de privésector in de vorm van pps (publiek-private samenwerking)’’. Burgers worden daarbij in de eerste plaats gezien als mensen met geld op hun spaarrekening die deze pps kunnen versterken.

De zelforganiserende burger speelt voluit in de transitie

Wat in dergelijke visies op transitie van onze economie ontbreekt, is de rol van zelforganiserende burgers. Nochtans kan je er niet naast kijken. In tal van burgercollectieven of commons bouwen burgers nu al twintig jaar de fundamenten van een duurzame en lokale economie. Over heel het land leggen burgercoörporaties zonnepanelen op daken van scholen en cultuurcentra, ondersteunen ze hun leden actief op vlak van energiebesparing en lokale productie. 

En dat werkt: zo is de gemiddelde elektriciteitsafname van een coöperant bij Ecopower met de helft gedaald doorheen de jaren. Mochten private bedrijven dezelfde ijver aan de dag hebben gelegd, dan was onze energievraag nu een pak kleiner. 

Maar ook op vlak van voeding tonen de commons de weg. Terwijl de agrobusiness zweert bij schaalvergroting en export naar verre landen, gingen lokale burgerpioniers samen met innovatieve boeren aan de slag om met voedselpakketten, zelfoogstboederijen en boerenmarkten de korte keten opnieuw uit te bouwen. En dat bewijst nu ongelooflijk zijn diensten in tijden dat veel mensen thuiswerken.

Een voorbeeld: Fairbnb

Maar ook op digitaal vlak ontwikkelen burgers initiatieven voor soms nefaste ontwikkelingen. Zo lijdt de leefbaarheid van wijken in toeristische steden door het succes van Airbnb. Wat net als Amazon een digitale versie is van mijnbouw gebaseerd op extractie. Het zuigt de winst grotendeels uit de transactie en verstoort het lokale weefsel. Welke politici weten dat burgers ondertussen in de luwte bouwden aan Fairbnb, dat ervoor zorgt dat de meerwaarde van de economische activiteit gaat naar de versterking van de lokale gemeenschap en economie, en niet alleen naar de verhuurder. 

Vertrouwen in de burger

De concrete initiatieven van burgers zijn hoopgevend. Ze tonen een ander beeld dan de verzuurde burger, geven hen vertrouwen in hun eigen kunnen en versterken sociale samenhang. Kijk naar de voorbije zomer: burgers pikten het niet dat bouwbedrijven in volle zomer opgepompt grondwater zomaar lieten weglopen. Omwonenden vinden het zinloos dat het regenwater van kerken niet wordt opgevangen, organiseren groepsaankopen voor grote regentonnen. En zo zijn er ondertussen talloze initiatieven in tal van domeinen.

Uiteraard hebben bedrijven een belangrijke rol te spelen in de transformatie, net als overheden met een duidelijke toekomstvisie. Maar finaal staat of valt een democratie met haar vertrouwen in burgers. Die willen meer dan een bolletje kleuren bij verkiezingen of machtige bedrijven nog versterken met hun spaarcenten. Ze vormen de derde pijler onder een duurzame economie van de toekomst. 

Het opiniestuk werd gepubliceerd op de website van de VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/10/burgereconomie-de-derde-pijler-van-een-toekomstgerichte-economi/

Koen Wynants
Veel gestelde vragen samenaankoop geveltonnen
gevelton2.jpg

Klimplant en Commons Lab Antwerpen organiseren tussen 26 juni en 26 juli 2020 een samenaankoop van regentonnen. Die verloopt via de website van Klimplant . Daar vind je ook informatie over voorwaarden, beheer en installatie.. We hebben bijzonder veel vragen binnen gekregen. Daarom hebben we een lijst opgesteld met veelgestelde vragen. Deze wordt de komende weken en maanden voortdurend uitgebreid.

Hier de eerste vragen en antwoorden:

Waar vind ik informatie over de prijs en afmetingen van de tonnen?

Op de website van onze partner Klimplant: https://klimplant.be/product-categorie/regentonnen/

Waar moet ik de tonnen afhalen?

Bij Fundament, Sint Amanduskerk in de Van Kerckhovenstraat 35 , 2060 Antwerpen

Mag een vennootschap deelnemen?

Helaas niet.

Waar vindt de workshop “installeer een regenton” plaats en om hoe laat?

In het District Antwerpen, meer info via E-mailuitnodiging midden augustus.

Als ik opteer om de installatie door Manus te laten doen, wat zit dan bij inbegrepen in die 121€ kosten?

In de prijs van 121 € is alles van materiaal voor de installatie inbegrepen, maar geen vulautomaat.

Gaat de ton overlopen?

Bij gebruik van een vulautomaat zal de ton niet overlopen zolang de vulautomaat lager staat dan het hoogste punt van de ton (dus waar de ton zou kunnen overlopen).  Wanneer namelijk het waterpeil op een gegeven moment op dezelfde hoogte zal staan als de vulautomaat dan zal het water terugstromen naar de vulautomaat en deze laat dit dan terug vrij in de regenwaterbuis.

Welke vulautomaat koop ik?

De vulautomaat moet zelf gekozen worden (omdat er grote verschillen in zitten, afhankelijk van de vorm en omvang van de regenpijp: voor meer info zie ook hier - https://comitebump.org/regenton/ Je kunt best met een foto van de regenpijp naar een winkel /tuincentrum) gaan en het tonen aan de verkopers, die hebben daar expertise in.

Hoe moet je de ton onderhouden?

In principe nauwelijks tot geen onderhoud. Enkel indien er toch veel onzuiverheden in de regenton zouden belanden, dan raad ik aan om deze in de winter, wanneer er geen water meer in zit, via de opening aan de bovenkant van de ton deze te reinigen.

Kan de regenbuis hersteld worden als we de ton zouden wegnemen?

Een regenbuis kan altijd hersteld worden.  De aard van herstelling zal afhangen van welke vulautomaat werd gebruikt (bv. bij een speedy model is er enkel een gaatje, bij andere modellen werd de buis volledig doorgesneden) en ook afhangen uit welke type materiaal deze buis bestaat (PVC, zink,..) en hoe gemakkelijk demonteerbaar (een deel) van deze regenwaterbuis is. Hier zijn genoeg oplossingen voor, zoals bij PVC buizen kan men nadien gebruik maken van een zogenaamde "schuifmof".

Hoe zit heb met vriesweer? Mag er dan water in de ton?

Er wordt aangeraden (indien strenge winter) om de ton leeg te laten of op zijn minst deze niet volledig gevuld te laten en het kraantje te beschermen (isoleren). 

Kan je meerdere tonnen aan elkaar koppelen?

Je kan tonnen inderdaad aan elkaar koppelen op elke plek waar je kan zorgen dat het gaatje dat je boort op een vlak oppervlak gebeurt zodat je nadien met de aansluiting deze goed kunt aandraaien zodat de dichtingsrubber goed tegen de wand aandrukt.  Ik raad aan om de aansluiting niet onderaan te maken, alhoewel dit geen probleem is, maar het duurt dan langer voor je de tonnen kunt gebruiken omdat ze beiden eerst op een waterpeil moeten staan dat hoger is dan het aftapkraantje en debiet zal ook minder zijn dan omdat er minder verticale waterdruk staat in de ton wegens lager peil. Ook heb je kans dat onzuiverheden die meestal op de bodem blijven liggen dan ook de opening gaan verstoppen of er vuil naar de 2de ton wordt verplaatst. Bij het gaatje hoger plaatsen, krijgt ton 2 zeker zuiver water want het slib blijft op bodem ton 1.

Waar plaats ik de kraan best?

Indien het kraantje te laag, kan het niveau van het opgestapeld vuil dus op de hoogte van het kraantje komen en dit kraantje verstopt geraken.  Een goede vulautomaat met filter is dan essentieel bij lager plaatsen kraantje. Ook belangrijk is dat men rekening moet houden dat er nog een gieter kan onder geplaatst worden (tenzij de ton op verhoog wordt gezet).

Einde FAQ (6 juli 2020)

Koen Wynants
Innovatieve, slimme, community gedreven stadslogistiek: experiment samenaankoop geveltonnen
timmy regenton.jpg

Met de Coronacrisis is e-commerce volledig doorgebroken. Hierdoor verwachten we nog een toename van het aantal rondrijdende vrachtwagens die winkels en klanten beleveren, soms parkerend op voet- en fietspaden, soms een korte file veroorzakend. De vraag naar koerierdiensten en koeriers is enorm toegenomen. De vraag was of we nu niet een nieuw soort lokale, faire, duurzame en coöperatieve fietscargodienst kunnen ontwikkelen. Waar koeriers, consumenten, handelaren, … zich samen organiseren om slimmere, eerlijkere, duurzamere stadsdistributie in Antwerpen te realiseren. Met de samenaankoop geveltonnen zetten we een allereerste stap in een nieuwe, slimme, community gedreven stadslogistieke richting. Dankzij ons ecosysteem dat we uitgebouwd hebben, slagen we hier in…

Eerst en vooral is een samenaankoop ook op logistiek vlak uiteraard veel slimmer, efficiënter en duurzamer. Slechts enkele vrachtwagens moeten naar de stad rijden ipv dat iedereen met zijn/haar wagen individueel zit rond te rijden. Samenaankopen worden steeds minder door de overheden georganiseerd. Commons Lab ondersteunt burgercollectieven: burgers/consumenten organiseren zich met onze hulp zelf en gaan samen een samenaankoop organiseren. Afhankelijk van het type product/producent adviseren we een type samenaankoop organiseren.

De geveltonnen zullen op één locatie, een microhub, gestockeerd worden. Als Commons Lab opteren we uiteraard voor een locatie die door een burgercollectief beheerd wordt, namelijk Fundament 2060 vzw. De vrijwilligers uit Antwerpen-Noord zullen met plezier instaan voor op en afhalen. Door een buurtontmoetingsplek gaan we heel veel nieuwe sociale relaties stimuleren: heel veel nieuwe mensen ontdekken de buurtruimte.

Klanten kunnen zelf kiezen: ze komen de geveltonnen zelf ophalen (wij vragen om met een bakfiets te komen). Er zijn links en rechts in Antwerpen al gedeelde buurtcargofietsen. Of ze kunnen de geveltonnen laten leveren door de De fietskoerier, een lokaal, Antwerps koerierbedrijf.

Ondertussen hebben we ook een ‘p2p’ netwerk van burgergedreven ontmoetingsruimtes uitgebouwd (‘Open culture club’) in Antwerpen. We zouden dit experiment kunnen gaan opschalen met burgergedreven ontmoetingsruimtes verspreid over de 9 districten van Antwerpen. Alle kennis, ervaring, contacten delen we via de ‘Open Culture Club’. En later schalen we op met heel diverse, duurzame, faire,… producten: Noordlof (Fundament 2060 vzw), LED lampjes (Klimplant), … En we krijgen nu ook al vragen hierover van andere ‘bevriende’ burgercollectieven in Vlaanderen.

Zo bouwen we allemaal samen aan één slimme, verbonden, veerkrachtige duurzame stad/regio waar de gemeenschap een sterke partnerrol krijgt in verhouding tot de publieke en private sector. We spreken voortaan dus ook van business2collective (B2C), collective2collective (C2C) en ‘publiek collectieve’ partnerships. Samenwerking over alle grenzen heen is de toekomst!

Deze experimenten zijn mede mogelijk gemaakt dankzij de Burgerbegroting van het district Antwerpen en dankzij de samenwerking met heel diverse partners: Thomas More, Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, Antwerpenize, De fietskoerier, Fundament 2060, Klimplant, Open Culture Club, district Antwrepen, stad Antwerpen, Vlaamse Overheid,…

Onze inspiratie:

Info en contact: elisabeth(at)commonslabantwerpen.org

Koen Wynants
Waar staan we medio 2020 met Commons Lab Antwerpen?

Commons Lab Antwerpen is een burgerinitiatief begin 2018 opgericht. Vanuit de vaststellingen dat er lokaal en globaal van alles mank loopt (klimaat, economie, armoede, ongelijkheid, …), dat het zo moeilijk is om zaken te veranderen, dat er nieuwe strategieën en oplossingen nodig zijn, en dat die meer vanuit de samenleving gestuurd en ontwikkeld moeten kunnen worden.

In het commonsgedachtegoed gaan mensen zich zelf veel meer organiseren in collectief verband om gemeenschappelijke noden en behoeften in te vullen. Zo worden we minder afhankelijk van de private sector en van de overheidssector. We staan veel meer zelf aan het roer. Dat kan gaan van heel kleine dagdagelijkse dingen zoals het delen en beheren van een gedeelde wagen met vrienden en buren bijvoorbeeld. Maar dat kan ook veel grootschaligere proporties aannemen. Bijvoorbeeld het collectief produceren en beheren van energie (in een burgercoöperatie zoals Ecopower). Commons vervangen volgens ons de overheid of de markt niet. Ze zijn complementair, maar maken gemeenschappen veel sterker. Hiervoor moeten de rollen van burgers, overheden en ondernemers herzien worden en moet er veel nieuwe samenwerking komen. Onze missie en focus ligt hoofdzakelijk op de samenleving: wij willen vooral burgers empoweren, inspireren en ondersteunen.

In 2020 hebben we vanuit het Decreet Sociaal Cultureel Werk projectsubsidies gekregen omwille van onze ‘laboratoriumrol’ in Vlaanderen. Het commonsgedachtegoed duikt her en der in Vlaanderen opnieuw op. Maar blijkbaar zijn er nauwelijks organisaties die zich 100% concentreren op de ontwikkeling van nieuwe commonsinitiatieven in Vlaanderen.

Waar staan we nu ongeveer halverwege 2020? We proberen een beknopt overzicht te geven dat uiteraard niet volledig is…. Het ruimere naslagwerk volgt later nog!

Organisatie ontwikkeling

De ontwikkeling van een burgerinitiatief naar een professioneler collectief was onze prioriteit nummer 1. In januari moesten we een team samen stellen van verschillende medewerkers. We zijn in onze eigen commons community op zoek gegaan, hebben sollicitaties gedaan. Elisabeth, Christine, Dalida, Eef, Bavo, Luc, Stijn, Thijs en Koen vormen samen een nieuw collectief van freelance medewerkers.

Om de organisatie te beheren hebben we in februari ons bestuur uitgebreid: er is een operationeler dagelijks bestuur en een strategischere raad van bestuur die elke maand samen komen, er zijn ad hoc en projectmatige werkgroepen, een algemene vergadering komt 2 maal per jaar samen.

We hebben ondertussen een ruime community in Antwerpen, Vlaanderen en daarbuiten uitgebouwd die wij intern de ‘vrienden van Commons Lab’ noemen. Die wordt momenteel bediend en beheerd via online media. Elke individuele vraag die bij ons binnen komt, wordt (meestal) snel en persoonlijk behandeld.

Diverse projectsubsidies worden door Commons Lab gebundeld in een gemeenschappelijke pot, collectief begroot en onderling herverdeeld. Bijna alle freelancers en vrijwilligers werken mee aan één of ander project. Om al onze financiële middelen te poolen en te kunnen beheren als een common, heeft onze penningmeester een ingenieuze begrotings- en planningstool ontwikkeld. Die maakt een accurate en transparante commonsgerichte samenwerking/beheer van financiële middelen mogelijk.

Een aantal vrijwilligers hebben samen met de medewerkers een sterk online instrumentarium uitgebouwd (via Social ware). Elke dag worden honderden berichten gedeeld via Slack, Drive, Praatbox, Facebook, Twitter,  … Onze website bevat maar liefst 5 blogs om informatie gestructureerd te beheren en delen.

Het was uiteraard een uitzonderlijk moeilijke periode om te kunnen samen werken, allemaal in ons kot. Ons organisatiewonder Eef heeft een methode ontwikkeld voor persoonlijke organisatie die we later dit jaar ook gaan toepassen op organisatieniveau. En eventueel ook willen gaan aanbieden aan andere organisaties/collectieven. Zo kunnen we altijd, overal, allemaal optimaal blijven samen werken. Corona heeft ons uiteraard ook getroffen. We hebben dit jaar veel geïnvesteerd in onze organisatie.

De experimenten in ons labo ‘Antwerpen’

Buurthoning 2060, Groepsaankoop geveltonnen, Tuinstraten overal, Critical Mass bomen, klimaatraad, Suikerwijkfeest 2060, fietsvriendelijke school- en winkelstraten, … De lijst van commonsgerichte experimenten voor 2020 is bijzonder lang. Elk experiment is een verhaal op zich. We proberen burgerschap opnieuw uit te vinden, de overheid, de economie, … We ontwikkelen nieuwe community diensten en producten. Via de experimenten proberen wij collectief te leren; nieuwe kennis te vergaren, nieuwe inzichten, nieuwe tools, netwerken, … Uiteraard proberen we onze opgebouwde expertise ook te beheren als een common; documenteren om te delen is het devies.

In tijden van Coronacrisis commonsgerichte experimenten opzetten is niet evident aangezien die per definitie collectief gebeuren en die zich heel vaak afspelen in de publieke ruimte. We zijn af en toe uitgeweken naar de commons die vaak afgebakend zijn, met eigen spelregels. Eind maart waren we in volle lockdown genoodzaakt om 5 bijenkolonies te installeren aan Fundament 2060 vzw. Met het goede weer konden we de ijverige werkbijen niet meer binnen houden. Het collectief beheer werd opgestart, uiteraard met respect voor de veiligheidsmaatregelen. Van de stad mocht het in principe niet, maar van de federale overheid wel. Commons zijn noch publiek, noch privaat. Een grijze zone die momenteel nog niet gereglementeerd is, tenzij door de commoners zelf.  

Het Suikerwijkfeest dat gepland stond op 30 mei hebben we een andere invulling moeten geven. We hebben alle inwoners van Antwerpen-Noord proberen op te roepen om in hun kot zoetigheid te bereiden en te delen met hun buren. Nieuwe interculturele bruggen bouwen/culturele commons co-creëren op wijkniveau bleek in tijden van lockdown vrijwel onmogelijk. Er is wel een nieuw collectief gegroeid dat volgend jaar een nieuwe poging zal ondernemen.

Wat ons dit voorjaar ook af en toe parten speelde, is dat we nog erkenning en legitimiteit missen. Commons Lab is nog maar een ‘Insitituut in wording’. Van onderuit als grassroots initiatief olietankers loodsen is niet evident. Heel het commonsgedachtegoed is voor veel mensen nog nieuw en heel abstract. In kader van onze experimenten proberen we via heel veel actoren contexten en processen te onderzoeken, begrijpen en analyseren. Om dan vaak richting een ander organisatiemodel te stimuleren: horizontaler, opener, collectiever, veel meer ook buiten de grenzen van de eigen organisatie, in communities, netwerkgericht, … Gras groeit niet door er aan te trekken! Het is geduldig voeden, verzorgen en laten groeien…

Coronacrisis:  een opportuniteit voor de commonsbeweging in Vlaanderen?

De Coronacrisis heeft stevige impact gehad, heel wat pijnpunten blootgelegd. Maar ook zoveel nieuw engagement en solidariteit voortgebracht. We proberen deze crisis ook als een opportuniteit te benaderen. Veel van onze experimenten zijn ‘dankzij’ de Coronacrisis alleen maar relevanter geworden.

We hebben via onze kanalen een brede bevraging gedaan. En aan diverse mensen gevraagd hoe het commonsdenken ons kan helpen in gans het relancetraject voor de komende weken en maanden. Dit najaar lanceren we de conclusies in de vorm van een manifest. Hopelijk kunnen we dan ook aankondigen dat we vanaf 2021 erkend worden als socio-culturele organisatie in Vlaanderen… Dan zouden we structureel en in gans Vlaanderen kunnen gaan meewerken aan de revival van de commons in Vlaanderen. Witte rook hopelijk in oktober…

Blik op dit najaar

In deze tijden maanden vooruit blikken is moeilijk. We zijn al maanden noodgedwongen constant aan het bijsturen van allerhande planningen. 2020 moet en zal ons jaar worden. In november hopen we een Vlaams Commons Symposium te organiseren samen met o.a. UA, CCQO, Oikos, stad Antwerpen, …. De bedoeling is dat we dan al onze opgedane kennis en goesting delen met gans Vlaanderen, dialoog en reflecties mbt commons in Vlaanderen gaan stimuleren. We hopen dit najaar ook te kunnen starten met een School of commons in Antwerpen. Gesprekken met onze partners Timelab en Elcker-Ik zijn bezig.

Verder hopen we dat de Critical Mass met bomen deze nazomer door de stad kan trekken en dat we breder mensen gaan informeren en bewust maken van het nut van en de nood aan meer commons. Dit najaar hopen we dat dankzij onze groepsaankoop regentonnen duizenden liters regenwater als een common overal in Antwerpen beheerd worden. We willen de logistiek in de stadsregio duurzamer, eerlijker en democratischer maken ism de Fietskoeriers, Neutraal Syndicaat voor zelfstandigen Thomas More,… We hopen dat we de klimaatraad van Antwerpen op een meer commongerichte manier kunnen organiseren. We kijken uit naar de pop-up Coop 2060 buurtwinkel waar allerhande community producten zullen aangeboden worden. We hopen om de Antwerpse Voedselstrategie mee te lanceren. Dat alle Antwerpenaren van hun straat een Tuinstraat gaan maken dankzij ons ondersteuningspakket. Dat de Antwerpse schoolstraten en winkelstraten fietsvriendelijker worden dankzij onze interventies.

Ik zou tenslotte alle mensen willen danken die ons de afgelopen weken en maanden zoveel complimenten hebben gegeven. Veel mensen geven aan dat we hen inspireren, hoop en goesting geven. Waardering is onze brandstof! Dank alvast voor al jullie steun! Blijf ons zeker volgen via website en onze ‘socials’. Blijf ons contacteren met al jullie vragen en ideeën! Dank om mee berichten te delen, liken, … Stay safe, reclaim the city!

Koen Wynants

Koen Wynants
Op zoek naar lokaal, duurzaam en fair voedsel in de binnenstad? Plaats je eerste proefbestelling bij Voedselteam Antwerpen Zuid
voedselteam.jpg

Hoe werkt een voedselteam?

Lokale boeren en producenten leveren rechtstreeks aan een groep consumenten die zich verenigd hebben in een “voedselteam”.  Als lid kan je elke week verse producten bestellen, rechtstreeks van de producent. Deze producenten hebben niet allemaal een biolabel, maar het zijn wel steeds kleinschalige bedrijven met aandacht voor milieu, mens en dier.

Ons team kreeg de naam voedselteam Antwerpen Zuid (Anzui). De leden van een team nemen gezamenlijk verantwoordelijkheden op: het opvolgen van de bestellingen en leveringen, het depot openhouden, voedselteam-gerelateerde activiteiten, en ze doen dit op vrijwillige basis.

Alle info vind je op www.voedselteams.be, de website van de overkoepelende vzw Voedselteams.

Zo werken de proefbestellingen

Je kan 4 keer een proefbestelling plaatsen alvorens je lid dient te worden. Wekelijks kan je allerlei lekkere, verse producten online bestellen en dit wordt 1 x in de week in ons depot geleverd.

Ben je na het plaatsen van 4 proefbestellingen volledig overtuigd? Dan word je lid! Je betaalt hiervoor een jaarlijks lidmaatschap van € 20.

In ruil hiervoor blijf je op de hoogte van alle nieuwtjes van onze producenten, leer je bij over waar ons voedsel vandaan komt en bouw je mee aan een rechtvaardig voedselsysteem.

Bestellen en betalen

-       Het webplatform biedt veel mogelijkheden: je kan producten zoeken op categorie, product, producent, allergenen, ...

-       Je kan elke dag bestellen, maar je moet wel rekening houden met de tijd die een producent nodig heeft om de bestellingen klaar te maken. Afsluitdata zijn dus niet voor alle producenten gelijklopend.

-       Sommige producenten leveren om de 2 weken. Let dus goed op de leveringsdatum die per product vermeld wordt in je online winkelmandje!

-       Je betaalt bij elke bestelling, rechtstreeks via de online webwinkel.

-       Jouw bestelling kan je steeds terugvinden onder je profielbadge bovenaan en dan “Mijn bestellingen”

-       Meer is minderkost: je betaalt een extra kost van 1 euro op je eerste 25 bestellingen van het jaar.

-       Je hoeft niet wekelijks te bestellen, en ook niet bij alle producenten. Deze rekenen echter wel op de bestellingen van voedselteams; als je aansluit, engageer je je om regelmatig iets te bestellen.

Producenten

De leveringen zijn wekelijks voor:

·        Wijngaardhof : groenten, fruit, zuivel en fruitsappen

·        De Plantaardige Kok : spreads en brood

·        Oxfam fairtrade: leveringen voorlopig opgeschort omwille van coronavirus

Om de twee weken:

·        Schaapskooi: vlees, kaas,yoghourt

Om de vier weken:

·        Pintafish : Duurzaam gevangen vis

·        De Ongenaerthoeve: Bloem en olie

·        Aminata Organics : biologische fruitsappen

Het groente- en het fruitpakket van Wijngaardhof bestaat uit een assortiment dat je niet zelf kan kiezen. Iedere week krijg je een gevarieerde bak groenten en/of fruit tegen een vaste prijs, met vooral seizoensgebonden en streekeigen producten. Er is wel de mogelijkheid om sommige incdividuele groeten extra bij te bestellen .Bij de andere producenten bepaal je zelf wat je wil bestellen

Bestelling afhalen

Stuur voor jouw eerste afhaalmoment zeker een mailtje naar nicolaas.de.beukelaer@telenet.be, zodat je concreet kan afspreken. Je krijgt dan ter plekke een woordje uitleg van een teamlid.

Je kan je bestelling afhalen op dinsdag tussen 18.00 en 19.00 op het volgende adres : Mandragora, Beeldhouwerstraat, 46  2000 Antwerpen

Vergeet je boodschappentas niet!

Er ligt een lijst met de bestellingen, deze teken je af bij je naam als je je bestelling ophaalt. Als je leeggoed terugbrengt, schrijf je het aantal op de leeggoedlijst.

Met een beurtrolsysteem worden de leveringen wekelijks gecontroleerd. Ook aan jij zal uitgenodigd worden om het depot via een beurtrol open te houden. Lukt dit niet in jouw werkschema? Dan kan je misschien een andere taak opnemen. Er is echter geen verplichting, wel een oproep.

Kosten

Per jaar betaalt een gezin normaal 10 € voor de werkingskosten van voedselteam Antwerpen Zuid. Voor dit jaar hebben we deze extra kost geschrapt. Vanaf volgend jaar kan deze opnieuw opgevraagd worden.

Vragen?

Stuur een mailtje naar nicolaas.de.beukelaer@telenet.be of neem telefonisch contact op via 0473/68.59.61.

Vrijwillige kerngroep voedselteam

Marina Cloetens

Lieve Stallaert

Mieke Vanherck

Josée Wijns

Jeannine Weyers

Nico De Beukelaer

Koen Wynants
Coronasteunmaatregelen voor vzw's (Bron: De Federatie)
covid 19.jpg

Steunmaatregelen

voor vzw’s

De corona hinderpremie en de bijkomende sluitingspremie zijn er voor ondernemingen (ook vzw’s) met een exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest die getroffen zijn door de verplichte sluitingsmaatregelen.

Organisaties die effectief een fysieke vestiging hebben, opgenomen als exploitatiezetel in de KBO, komen in aanmerking voor de hinderpremie. Ook al zijn ze slechts gedeeltelijk gesloten en zijn er nog bepaalde werknemers aan het werk, dit is geen probleem voor de corona hinderpremie (je kan het een beetje vergelijken met een restaurant dat gesloten is, maar wel nog afhaal doet).

Indien je je organisatie dus geheel of gedeeltelijk moet sluiten en aan deze voorwaarden voldoet, dan maak je aanspraak op een premie van 4.000 euro (ook al bied je nog deels digitale activiteiten aan).

Deze maatregelen zijn (voorlopig) afgekondigd tot en met 19 april.

Voorwaarden

·        Verplichte volledige sluiting van je locatie : Het moet gaan over de sluiting van een ruimte waar prestaties geleverd worden voor het publiek. Marktkramers of circusgezelschappen, met ambulante uitbatingen, komen ook in aanmerking. Een zelfstandige muzikant of geluidstechnicus, die geen fysieke locatie heeft die publiek toegankelijk is, niet (maar eventueel heeft hij recht op het overbruggingsrecht of de compensatiepremie)

·        Een premie kan voor elke  bijkomende exploitatiezetel (max.5) met minstens 1 VTE (RSZ-ingeschreven). Verschillende organisaties die samen een ruimte uitbaten, kunnen de premie slechts één keer krijgen. Verschillende organisaties die meerdere zaken uitbaten op hetzelfde adres (bv. café op gelijkvloers en tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping), kunnen elk de hinderpremie krijgen. Wanneer een organisatie meerdere ruimtes uitbaat, kan ze voor elke ruimte de premie krijgen, met een maximum van vijf. Voorwaarde is dat in elke vestiging minstens één voltijds personeelslid werkt.

·        voor sluiting tot en met 5 april kan je een premie bekomen van € 4000

·        voor elke bijkomende sluitingsdag daarna, krijg je een bijkomende vergoeding van €160/per dag

·        Opgelet: de hinderpremie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is enkel voor bedrijven en handelszaken (met bepaalde NACE-code). Culturele instellingen of organisaties kunnen hier geen aanspraak op maken.

Praktisch: Hoe kan ik de hinderpremie aanvragen?

De hinderpremie kan je tot 19 mei aanvragen bij VLAIO (klik rechts op de roze knop ‘Aanvragen’).

Hou bij de aanvraag best het volgende bij de hand:

·        Kaartlezer, E-ID en pincode of een andere digitale sleutel. Alternatief:

▫   Indien je niet over je e-ID beschikt (diefstal of verlies van de kaart of pincode) is het ook mogelijk om de Itsme-app te installeren op je smartphone met behulp van je bankkaart. Meer uitleg vind je hier

▫   Na de installatie kan je met behulp van de Itsme-app aanmelden via site van VLAIO en je aanvraag voor de Corona Hinderpremie opstarten.

·        Actief Belgisch rekeningnummer van de organisatie (IBAN-formaat) waarop de steun kan betaald worden;

·        Gewone openingsdagen (zoals van toepassing voor de coronavirusmaatregelen);

·        Website-adres van je organisatie.

Inlogprocedure

Alle info vind je hier.

·        Organisaties met meerdere vestigingen kunnen maar 1 aanvraag indienen. VLAIO bekijkt zelf of er meerdere vestigingen zijn met 1VTE en zal dan automatisch ook de premie voor meerdere vestigingen toekennen.

·        Als je daarna opnieuw inlogt in het systeem, zal je zelf kunnen zien of je aanvraag is voltooid en in welke fase je dossier zich bevindt.

·        Sommige aanvragen kunnen automatisch verwerkt worden, andere dossiers hebben nog een bijkomende check nodig. Dit kan ervoor zorgen dat niet iedereen een gelijke behandeltermijn krijgt. Men probeert de behandeltermijn zo kort mogelijk te houden.

o   Status 'uitbetaling aangevraagd' = dossier is nog in behandeling

o   Status ‘goedgekeurd’ = premie is toegekend. Je krijgt hiervan ook een beslissingsmail.

·        Goed om weten: erkende sociaal-culturele en amateurkunstenorganisaties vallen onder de Algemene Groepsvrijstelling Verordening (AGV) m.b.t. staatssteun. Die AVG vormt een uitzondering op de EU-staatssteunregels. We gaan er dus van uit dat de subsidies die je vanuit het Vlaamse departement cultuur krijgt, ‘staatssteun-proof’ zijn.

Compensatiepremie

De corona compensatiepremie richt zich tot de ondernemingen (ook vzw’s) en hun toeleveranciers die nog verder mogen werken maar door de beperkende maatregelen een groot omzetverlies hebben. Je moet kunnen aantonen dat je een omzetverlies van -60% hebt in de periode tussen 15 maart 2020 en 30 april in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De steun omvat een éénmalige compensatiepremie van € 3.000.

Belangrijk! De compensatiepremie kan ook een steunmaatregel zijn voor eventuele freelancers waarmee je werkt.

Voorwaarden

·        Maximaal 5 premies per organisatie als er meerdere exploitatiezetels zijn;

·        Ook zelfstandigen in bijberoep, die door de hoogte van het inkomen sociale bijdragen betalen als een zelfstandige in hoofdberoep, kunnen de compensatiepremie van € 3.000 ontvangen;

·        Zelfstandigen in bijberoep die een inkomen hebben tussen € 6.996,89 en € 13.993,78 kunnen een beroep doen op een compensatiepremie van € 1.500. Deze premie geldt ook voor zelfstandigen in bijberoep die verplicht moeten sluiten, maar geldt niet voor zelfstandigen in bijberoep die dit combineren met een job als werknemer van 80% of meer.

De aanvraag zal verlopen via een online applicatie op de website van VLAIO, maar die is er momenteel nog niet. Deze compensatiepremie kan je dus nog NIET aanvragen.

Nood aan extra informatie over de coronasteunmaatregelen?

·        Op de website van VLAIO vind je ook andere steunmaatregelen waarop je eventueel een beroep kan doen zoals uitstel/vrijstelling sociale bijdragen, overbruggingsrecht voor zelfstandigen,…

·        Cultuur, Jeugd en Media stelde een FAQ op gericht op de cultuursector.

·        Sociare kan je verder helpen met werkgeversvragen (tijdelijke werkloosheid, aanmoedigingspremie, …).

·        Op de site van De Federatie vind je een informatie-artikel over de corona steunmaatregelen voor onze sector. We proberen dit up-to-date te houden.

De maatregelen evolueren mee naarmate de federale, Vlaamse en Brusselse regeringen nieuwe beslissingen nemen. We volgen de situatie op de voet.

Koen Wynants
Corona richlijnen voor samentuinders (Tuin in de stad)
Verborgen Kloostertuin (bron: stad Antwerpen)

Verborgen Kloostertuin (bron: stad Antwerpen)

De Dienst ‘Tuin in de stad’ van de stad Antwerpen verspreid tips voor samentuinders in tijden van Corona.

Ben je beheerder van een samentuin?

Hanteer dan deze regels:

  • Voorzie water, zeep en papieren handdoeken aan het tuinhuis.

  • Communiceer onderstaande regels aan je samentuiniers (via affiche, via WhatsApp, via Facebookgroep, via mail,…)

  • Annuleer alle leermomenten in groep (praktijkbegeleiding in de tuin, theoretische lessen) tot 19 april 2020. Mogelijk wordt deze termijn nog verlengd.

  • Er is een samenscholingsverbod van kracht. Maak een weekschema op en laat de tuiniers invullen wanneer ze komen. Zo vermijd je dat er veel tuiniers op hetzelfde moment aan de slag zijn.

Kom je als tuinier naar je samentuin?

Volg dan deze regels: 

  • Als je ziek bent, blijf je thuis

  • Kom te voet of met de fiets

  • Kom alleen, of met maximaal één gezinslid, naar de samentuin

  • Kom enkel tijdens jouw vast moment zoals je aangaf op het weekschema

  • Respecteer de social distance in de tuin. Houd minstens 1,5 meter afstand van andere tuiniers

  • Maak het gemeenschappelijk gereedschap (kruiwagen, woelvork,…) proper na elk gebruik met water én zeep of ontsmettingsmiddel

  • Breng zelf je eigen klein gereedschap (schopje, plantstok,…) mee en neem het nadien terug mee naar huis

  • Was je handen bij aankomst en bij vertrek uit de samentuin

We kunnen niet voorspellen hoe elke stadstoezichter of politieagent elke unieke situatie zal interpreteren. We moeten vooral veilig blijven, en zorgen voor ieders gezondheid.

Je kan in tussentijd wel voorzaaien op je vensterbank/balkon!

Kijk daarvoor ook eens in bijlage naar het idee van Samenlevingsopbouw Antwerpen Stad.

Ben je lid van een andere samentuin? Zoek op internet naar lokale webshops, die aan huis zaai- of plantgoed kunnen leveren, en potgrond. Enkele tuincentra, die ook dierenvoeding verkopen, zijn ook geopend…

Zo kweek je je eigen plantjes op, totdat je ze kan gaan planten in de samentuin, eens de tijd rijp is.

Zorg goed voor jezelf, en voor elkaar, en houd je gezond!

Koen Wynants
Smart lanceert een ambitieus solidariteitssysteem: het coronaplan
coronaplan smart.jpg

Smart, als een bedrijf dat wordt gedeeld door al en al zijn ondernemers, zijn werknemers, leden, heeft de beslissing genomen om de hele gemeenschap te ondersteunen om hen in staat te stellen de moeilijkheden die voortvloeien uit de gezondheidscrisis en bijna volledige sluiting van de economie. Dit Corona-plan heeft voornamelijk betrekking op België en Frankrijk, en ten tweede op de hele Europese Smart-gemeenschap.

Dit verenigde systeem is een kracht en in deze periode van crisis zullen deze kracht en deze capaciteit van zelfverzekering worden ingezet ten dienste van iedereen.

De achtergrond

Smart constateert een daling van de economische activiteit door leden met 10% in februari, meer dan 50% in maart, naar verwachting tot 75% in april. Mei is nog te ver om cijfers te projecteren, die ongetwijfeld vergelijkbaar zullen zijn met die van april. Dit vertegenwoordigt voor Frankrijk en België meer dan 75.000 verloren werkdagen, wat neerkomt op enkele duizenden arbeiders.

Geconfronteerd met deze crisis van ongekende omvang en aard hebben de raden van bestuur van Smart de lancering van een ambitieus solidariteitssysteem goedgekeurd: het "Corona-plan".

Lees hier het volledige plan: https://smartbe.be/nl/news/lancering-van-een-ambitieus-solidariteitsplan-het-coronaplan/

Koen Wynants
Verspreid geen virus, maar solidariteit
Bron: https://www.facebook.com/groups/verspreidsolidariteitgeenvirus/

Bron: https://www.facebook.com/groups/verspreidsolidariteitgeenvirus/

Er is een Facebookgroep opgericht ikv de Corona crisis: word lid en zorg mee voor elkaar! https://www.facebook.com/groups/verspreidsolidariteitgeenvirus/

Hier 5 algemene tips:

1. Ben je jonger dan 60 en in goede gezondheid, relax. Je bent niet in gevaar.

2. Haal je adresboekje boven en bel de ouderen in je familie, kennissenkring en je buurt. Adviseer hen om minstens twee weken binnen te blijven. Vraag voor welke periode ze eten en drinken in huis hebben. Vraag ook of ze nog andere dingen nodig hebben. Noteer de antwoorden.

3. Als ze eten nodig hebben (of andere dringende zaken, ga voor hen winkelen.
Was je handen en desinfecteer de verpakking die je aanraakt. Doe alles in een afsluitbare doos of box en zet die voor hun deur. Ontsmet de doos voor je doorgaat.

Laat een berichtje achter met je naam, telefoonnummer en vraag om regelmatig contact op te nemen voor een praatje.

4. Vind je in winkels niet wat je nodig hebt voor de ouderen, ga bij je buren aankloppen. Leg hen uit dat hamsteren niet nodig is voor gezonde mensen, maar dat het eten nodig is voor mensen in isolatie. Doe een inzameling van eten.

5. Ontdek hoe een solidaire samenleving gebaseerd op onderlinge hulp er kan uit zien.

Koen Wynants
Vacature: De Peperfabriek zoekt een ORGANISATOR VAN SOCIAAL-CULTURELE ACTIVITEITEN in Antwerpen
voedselraad I Antwerpen.jpg

Lig jij ook wakker van de groeiende ongelijkheid in de wereld? Droom jij van een maatschappij waar iedereen, ongeacht zijn afkomst en talenten, een plaats heeft? Wil jij mee werk maken van een duurzame samenleving? En wil jij graag met anderen een nieuwe ontmoetingsplaats vorm geven in Antwerpen, waar samen wordt nagedacht, gewerkt en actie ondernomen?

Dan is deze vacature voor de Peperfabriek iets voor jou!

Met De Peperfabriek willen we, in de traditie van Elcker-ik, hét huis worden in Antwerpen waar wordt gewerkt aan een rechtvaardige, inclusieve, diverse en duurzame samenleving. Kritische burgers, klimaatactivisten, vluchtelingen en nieuwkomers, andersdenkenden en anderstaligen, mensen die opkomen voor hun rechten. Een tiental organisaties voelen zich nu reeds thuis in De Peperfabriek.

Wat doe je ?

Jouw opdracht wordt om deze groepen te ondersteunen en nieuwe burgers, vrijwilligers en verenigingen de weg naar de Peperfabriek te tonen. Zo bouw jij mee aan dé broedplaats in Antwerpen voor maatschappelijke verandering. Je bouwt nauwe contacten op met deze partnerorganisaties om samen activiteiten, vormingen, workshops, debatten enz. te organiseren.

-        Je trekt nieuwe partnerorganisaties aan om samen te werken, met extra aandacht voor organisaties die etnisch-culturele minderheden verenigen.

-        Je werkt mee aan de promotie om deelnemers voor de activiteiten aan te trekken.

-        Je steunt vrijwilligers die zich engageren, en staat mee in voor de coördinatie.

-        Je schakelt je in in het beheer van het huis en neemt ook een aantal praktische taken op

Wie zoeken we ?

-        Je bent een gedreven persoon met een bachelor of master opleiding in een sociale richting of gelijkwaardig door ervaring

-        Je hebt enkele jaren relevante ervaring, bij voorkeur met diversiteit of andere culturele origines

-        Je kan zelfstandig, in groep en resultaatgericht werken

-        Je bent communicatievaardig en een goede netwerker

-        Je bent een goede organisator

-        Je hebt een goede connectie met het Antwerpse sociaal netwerk

-        Je kan occasioneel avond- of weekendwerk doen

-        Je hebt een basiskennis van Frans en Engels

Wat bieden we ?

-        Een organisatie met veel ervaring in sociale actie en vormingswerk

-        Een geëngageerde werkomgeving met meerdere andere verenigingen

-        Inspiratie door een adviesgroep van deskundige vrijwilligers

-        Mogelijkheid voor flexibele werkuren

-        Een voltijdse job van onbepaalde duur (80% is bespreekbaar)

-        Een verloning volgens de barema’s van de sociaal culturele sector

Geïnteresseerd ? Stuur je motivatie en CV uiterlijk 15 maart naar info@elcker-Ik.be

De interviews met de geselecteerden zullen doorgaan op dinsdag 24 maart in de namiddag.

Koen Wynants
Wil jij in 2020 jouw straat omtoveren tot dè klimaatstraat van Antwerpen?

Wil jij in 2020 jouw straat omtoveren tot dè klimaatstraat van Antwerpen? Droom je graag samen met je buren over wat er beter kan in je wijk? Het team van Klimplant (Klimaatplatform Antwerpen) ondersteunt zeven straten om die dromen waar te maken.
Schrijf je voor 15 maart 2020 hier in en misschien bouwen wij mee aan jouw klimaatstraat!

Op 31 maart 2020 kom je te weten of jouw straat bij de gelukkigen is.

Graag tot binnenkort!

Meer info? www.klimplant.be of facebook.

Koen Wynants