Op zoek naar lokaal, duurzaam en fair voedsel in de binnenstad? Plaats je eerste proefbestelling bij Voedselteam Antwerpen Zuid
voedselteam.jpg

Hoe werkt een voedselteam?

Lokale boeren en producenten leveren rechtstreeks aan een groep consumenten die zich verenigd hebben in een “voedselteam”.  Als lid kan je elke week verse producten bestellen, rechtstreeks van de producent. Deze producenten hebben niet allemaal een biolabel, maar het zijn wel steeds kleinschalige bedrijven met aandacht voor milieu, mens en dier.

Ons team kreeg de naam voedselteam Antwerpen Zuid (Anzui). De leden van een team nemen gezamenlijk verantwoordelijkheden op: het opvolgen van de bestellingen en leveringen, het depot openhouden, voedselteam-gerelateerde activiteiten, en ze doen dit op vrijwillige basis.

Alle info vind je op www.voedselteams.be, de website van de overkoepelende vzw Voedselteams.

Zo werken de proefbestellingen

Je kan 4 keer een proefbestelling plaatsen alvorens je lid dient te worden. Wekelijks kan je allerlei lekkere, verse producten online bestellen en dit wordt 1 x in de week in ons depot geleverd.

Ben je na het plaatsen van 4 proefbestellingen volledig overtuigd? Dan word je lid! Je betaalt hiervoor een jaarlijks lidmaatschap van € 20.

In ruil hiervoor blijf je op de hoogte van alle nieuwtjes van onze producenten, leer je bij over waar ons voedsel vandaan komt en bouw je mee aan een rechtvaardig voedselsysteem.

Bestellen en betalen

-       Het webplatform biedt veel mogelijkheden: je kan producten zoeken op categorie, product, producent, allergenen, ...

-       Je kan elke dag bestellen, maar je moet wel rekening houden met de tijd die een producent nodig heeft om de bestellingen klaar te maken. Afsluitdata zijn dus niet voor alle producenten gelijklopend.

-       Sommige producenten leveren om de 2 weken. Let dus goed op de leveringsdatum die per product vermeld wordt in je online winkelmandje!

-       Je betaalt bij elke bestelling, rechtstreeks via de online webwinkel.

-       Jouw bestelling kan je steeds terugvinden onder je profielbadge bovenaan en dan “Mijn bestellingen”

-       Meer is minderkost: je betaalt een extra kost van 1 euro op je eerste 25 bestellingen van het jaar.

-       Je hoeft niet wekelijks te bestellen, en ook niet bij alle producenten. Deze rekenen echter wel op de bestellingen van voedselteams; als je aansluit, engageer je je om regelmatig iets te bestellen.

Producenten

De leveringen zijn wekelijks voor:

·        Wijngaardhof : groenten, fruit, zuivel en fruitsappen

·        De Plantaardige Kok : spreads en brood

·        Oxfam fairtrade: leveringen voorlopig opgeschort omwille van coronavirus

Om de twee weken:

·        Schaapskooi: vlees, kaas,yoghourt

Om de vier weken:

·        Pintafish : Duurzaam gevangen vis

·        De Ongenaerthoeve: Bloem en olie

·        Aminata Organics : biologische fruitsappen

Het groente- en het fruitpakket van Wijngaardhof bestaat uit een assortiment dat je niet zelf kan kiezen. Iedere week krijg je een gevarieerde bak groenten en/of fruit tegen een vaste prijs, met vooral seizoensgebonden en streekeigen producten. Er is wel de mogelijkheid om sommige incdividuele groeten extra bij te bestellen .Bij de andere producenten bepaal je zelf wat je wil bestellen

Bestelling afhalen

Stuur voor jouw eerste afhaalmoment zeker een mailtje naar nicolaas.de.beukelaer@telenet.be, zodat je concreet kan afspreken. Je krijgt dan ter plekke een woordje uitleg van een teamlid.

Je kan je bestelling afhalen op dinsdag tussen 18.00 en 19.00 op het volgende adres : Mandragora, Beeldhouwerstraat, 46  2000 Antwerpen

Vergeet je boodschappentas niet!

Er ligt een lijst met de bestellingen, deze teken je af bij je naam als je je bestelling ophaalt. Als je leeggoed terugbrengt, schrijf je het aantal op de leeggoedlijst.

Met een beurtrolsysteem worden de leveringen wekelijks gecontroleerd. Ook aan jij zal uitgenodigd worden om het depot via een beurtrol open te houden. Lukt dit niet in jouw werkschema? Dan kan je misschien een andere taak opnemen. Er is echter geen verplichting, wel een oproep.

Kosten

Per jaar betaalt een gezin normaal 10 € voor de werkingskosten van voedselteam Antwerpen Zuid. Voor dit jaar hebben we deze extra kost geschrapt. Vanaf volgend jaar kan deze opnieuw opgevraagd worden.

Vragen?

Stuur een mailtje naar nicolaas.de.beukelaer@telenet.be of neem telefonisch contact op via 0473/68.59.61.

Vrijwillige kerngroep voedselteam

Marina Cloetens

Lieve Stallaert

Mieke Vanherck

Josée Wijns

Jeannine Weyers

Nico De Beukelaer

Koen Wynants
Coronasteunmaatregelen voor vzw's (Bron: De Federatie)
covid 19.jpg

Steunmaatregelen

voor vzw’s

De corona hinderpremie en de bijkomende sluitingspremie zijn er voor ondernemingen (ook vzw’s) met een exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest die getroffen zijn door de verplichte sluitingsmaatregelen.

Organisaties die effectief een fysieke vestiging hebben, opgenomen als exploitatiezetel in de KBO, komen in aanmerking voor de hinderpremie. Ook al zijn ze slechts gedeeltelijk gesloten en zijn er nog bepaalde werknemers aan het werk, dit is geen probleem voor de corona hinderpremie (je kan het een beetje vergelijken met een restaurant dat gesloten is, maar wel nog afhaal doet).

Indien je je organisatie dus geheel of gedeeltelijk moet sluiten en aan deze voorwaarden voldoet, dan maak je aanspraak op een premie van 4.000 euro (ook al bied je nog deels digitale activiteiten aan).

Deze maatregelen zijn (voorlopig) afgekondigd tot en met 19 april.

Voorwaarden

·        Verplichte volledige sluiting van je locatie : Het moet gaan over de sluiting van een ruimte waar prestaties geleverd worden voor het publiek. Marktkramers of circusgezelschappen, met ambulante uitbatingen, komen ook in aanmerking. Een zelfstandige muzikant of geluidstechnicus, die geen fysieke locatie heeft die publiek toegankelijk is, niet (maar eventueel heeft hij recht op het overbruggingsrecht of de compensatiepremie)

·        Een premie kan voor elke  bijkomende exploitatiezetel (max.5) met minstens 1 VTE (RSZ-ingeschreven). Verschillende organisaties die samen een ruimte uitbaten, kunnen de premie slechts één keer krijgen. Verschillende organisaties die meerdere zaken uitbaten op hetzelfde adres (bv. café op gelijkvloers en tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping), kunnen elk de hinderpremie krijgen. Wanneer een organisatie meerdere ruimtes uitbaat, kan ze voor elke ruimte de premie krijgen, met een maximum van vijf. Voorwaarde is dat in elke vestiging minstens één voltijds personeelslid werkt.

·        voor sluiting tot en met 5 april kan je een premie bekomen van € 4000

·        voor elke bijkomende sluitingsdag daarna, krijg je een bijkomende vergoeding van €160/per dag

·        Opgelet: de hinderpremie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is enkel voor bedrijven en handelszaken (met bepaalde NACE-code). Culturele instellingen of organisaties kunnen hier geen aanspraak op maken.

Praktisch: Hoe kan ik de hinderpremie aanvragen?

De hinderpremie kan je tot 19 mei aanvragen bij VLAIO (klik rechts op de roze knop ‘Aanvragen’).

Hou bij de aanvraag best het volgende bij de hand:

·        Kaartlezer, E-ID en pincode of een andere digitale sleutel. Alternatief:

▫   Indien je niet over je e-ID beschikt (diefstal of verlies van de kaart of pincode) is het ook mogelijk om de Itsme-app te installeren op je smartphone met behulp van je bankkaart. Meer uitleg vind je hier

▫   Na de installatie kan je met behulp van de Itsme-app aanmelden via site van VLAIO en je aanvraag voor de Corona Hinderpremie opstarten.

·        Actief Belgisch rekeningnummer van de organisatie (IBAN-formaat) waarop de steun kan betaald worden;

·        Gewone openingsdagen (zoals van toepassing voor de coronavirusmaatregelen);

·        Website-adres van je organisatie.

Inlogprocedure

Alle info vind je hier.

·        Organisaties met meerdere vestigingen kunnen maar 1 aanvraag indienen. VLAIO bekijkt zelf of er meerdere vestigingen zijn met 1VTE en zal dan automatisch ook de premie voor meerdere vestigingen toekennen.

·        Als je daarna opnieuw inlogt in het systeem, zal je zelf kunnen zien of je aanvraag is voltooid en in welke fase je dossier zich bevindt.

·        Sommige aanvragen kunnen automatisch verwerkt worden, andere dossiers hebben nog een bijkomende check nodig. Dit kan ervoor zorgen dat niet iedereen een gelijke behandeltermijn krijgt. Men probeert de behandeltermijn zo kort mogelijk te houden.

o   Status 'uitbetaling aangevraagd' = dossier is nog in behandeling

o   Status ‘goedgekeurd’ = premie is toegekend. Je krijgt hiervan ook een beslissingsmail.

·        Goed om weten: erkende sociaal-culturele en amateurkunstenorganisaties vallen onder de Algemene Groepsvrijstelling Verordening (AGV) m.b.t. staatssteun. Die AVG vormt een uitzondering op de EU-staatssteunregels. We gaan er dus van uit dat de subsidies die je vanuit het Vlaamse departement cultuur krijgt, ‘staatssteun-proof’ zijn.

Compensatiepremie

De corona compensatiepremie richt zich tot de ondernemingen (ook vzw’s) en hun toeleveranciers die nog verder mogen werken maar door de beperkende maatregelen een groot omzetverlies hebben. Je moet kunnen aantonen dat je een omzetverlies van -60% hebt in de periode tussen 15 maart 2020 en 30 april in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De steun omvat een éénmalige compensatiepremie van € 3.000.

Belangrijk! De compensatiepremie kan ook een steunmaatregel zijn voor eventuele freelancers waarmee je werkt.

Voorwaarden

·        Maximaal 5 premies per organisatie als er meerdere exploitatiezetels zijn;

·        Ook zelfstandigen in bijberoep, die door de hoogte van het inkomen sociale bijdragen betalen als een zelfstandige in hoofdberoep, kunnen de compensatiepremie van € 3.000 ontvangen;

·        Zelfstandigen in bijberoep die een inkomen hebben tussen € 6.996,89 en € 13.993,78 kunnen een beroep doen op een compensatiepremie van € 1.500. Deze premie geldt ook voor zelfstandigen in bijberoep die verplicht moeten sluiten, maar geldt niet voor zelfstandigen in bijberoep die dit combineren met een job als werknemer van 80% of meer.

De aanvraag zal verlopen via een online applicatie op de website van VLAIO, maar die is er momenteel nog niet. Deze compensatiepremie kan je dus nog NIET aanvragen.

Nood aan extra informatie over de coronasteunmaatregelen?

·        Op de website van VLAIO vind je ook andere steunmaatregelen waarop je eventueel een beroep kan doen zoals uitstel/vrijstelling sociale bijdragen, overbruggingsrecht voor zelfstandigen,…

·        Cultuur, Jeugd en Media stelde een FAQ op gericht op de cultuursector.

·        Sociare kan je verder helpen met werkgeversvragen (tijdelijke werkloosheid, aanmoedigingspremie, …).

·        Op de site van De Federatie vind je een informatie-artikel over de corona steunmaatregelen voor onze sector. We proberen dit up-to-date te houden.

De maatregelen evolueren mee naarmate de federale, Vlaamse en Brusselse regeringen nieuwe beslissingen nemen. We volgen de situatie op de voet.

Koen Wynants
Corona richlijnen voor samentuinders (Tuin in de stad)
Verborgen Kloostertuin (bron: stad Antwerpen)

Verborgen Kloostertuin (bron: stad Antwerpen)

De Dienst ‘Tuin in de stad’ van de stad Antwerpen verspreid tips voor samentuinders in tijden van Corona.

Ben je beheerder van een samentuin?

Hanteer dan deze regels:

  • Voorzie water, zeep en papieren handdoeken aan het tuinhuis.

  • Communiceer onderstaande regels aan je samentuiniers (via affiche, via WhatsApp, via Facebookgroep, via mail,…)

  • Annuleer alle leermomenten in groep (praktijkbegeleiding in de tuin, theoretische lessen) tot 19 april 2020. Mogelijk wordt deze termijn nog verlengd.

  • Er is een samenscholingsverbod van kracht. Maak een weekschema op en laat de tuiniers invullen wanneer ze komen. Zo vermijd je dat er veel tuiniers op hetzelfde moment aan de slag zijn.

Kom je als tuinier naar je samentuin?

Volg dan deze regels: 

  • Als je ziek bent, blijf je thuis

  • Kom te voet of met de fiets

  • Kom alleen, of met maximaal één gezinslid, naar de samentuin

  • Kom enkel tijdens jouw vast moment zoals je aangaf op het weekschema

  • Respecteer de social distance in de tuin. Houd minstens 1,5 meter afstand van andere tuiniers

  • Maak het gemeenschappelijk gereedschap (kruiwagen, woelvork,…) proper na elk gebruik met water én zeep of ontsmettingsmiddel

  • Breng zelf je eigen klein gereedschap (schopje, plantstok,…) mee en neem het nadien terug mee naar huis

  • Was je handen bij aankomst en bij vertrek uit de samentuin

We kunnen niet voorspellen hoe elke stadstoezichter of politieagent elke unieke situatie zal interpreteren. We moeten vooral veilig blijven, en zorgen voor ieders gezondheid.

Je kan in tussentijd wel voorzaaien op je vensterbank/balkon!

Kijk daarvoor ook eens in bijlage naar het idee van Samenlevingsopbouw Antwerpen Stad.

Ben je lid van een andere samentuin? Zoek op internet naar lokale webshops, die aan huis zaai- of plantgoed kunnen leveren, en potgrond. Enkele tuincentra, die ook dierenvoeding verkopen, zijn ook geopend…

Zo kweek je je eigen plantjes op, totdat je ze kan gaan planten in de samentuin, eens de tijd rijp is.

Zorg goed voor jezelf, en voor elkaar, en houd je gezond!

Koen Wynants
Smart lanceert een ambitieus solidariteitssysteem: het coronaplan
coronaplan smart.jpg

Smart, als een bedrijf dat wordt gedeeld door al en al zijn ondernemers, zijn werknemers, leden, heeft de beslissing genomen om de hele gemeenschap te ondersteunen om hen in staat te stellen de moeilijkheden die voortvloeien uit de gezondheidscrisis en bijna volledige sluiting van de economie. Dit Corona-plan heeft voornamelijk betrekking op België en Frankrijk, en ten tweede op de hele Europese Smart-gemeenschap.

Dit verenigde systeem is een kracht en in deze periode van crisis zullen deze kracht en deze capaciteit van zelfverzekering worden ingezet ten dienste van iedereen.

De achtergrond

Smart constateert een daling van de economische activiteit door leden met 10% in februari, meer dan 50% in maart, naar verwachting tot 75% in april. Mei is nog te ver om cijfers te projecteren, die ongetwijfeld vergelijkbaar zullen zijn met die van april. Dit vertegenwoordigt voor Frankrijk en België meer dan 75.000 verloren werkdagen, wat neerkomt op enkele duizenden arbeiders.

Geconfronteerd met deze crisis van ongekende omvang en aard hebben de raden van bestuur van Smart de lancering van een ambitieus solidariteitssysteem goedgekeurd: het "Corona-plan".

Lees hier het volledige plan: https://smartbe.be/nl/news/lancering-van-een-ambitieus-solidariteitsplan-het-coronaplan/

Koen Wynants
Verspreid geen virus, maar solidariteit
Bron: https://www.facebook.com/groups/verspreidsolidariteitgeenvirus/

Bron: https://www.facebook.com/groups/verspreidsolidariteitgeenvirus/

Er is een Facebookgroep opgericht ikv de Corona crisis: word lid en zorg mee voor elkaar! https://www.facebook.com/groups/verspreidsolidariteitgeenvirus/

Hier 5 algemene tips:

1. Ben je jonger dan 60 en in goede gezondheid, relax. Je bent niet in gevaar.

2. Haal je adresboekje boven en bel de ouderen in je familie, kennissenkring en je buurt. Adviseer hen om minstens twee weken binnen te blijven. Vraag voor welke periode ze eten en drinken in huis hebben. Vraag ook of ze nog andere dingen nodig hebben. Noteer de antwoorden.

3. Als ze eten nodig hebben (of andere dringende zaken, ga voor hen winkelen.
Was je handen en desinfecteer de verpakking die je aanraakt. Doe alles in een afsluitbare doos of box en zet die voor hun deur. Ontsmet de doos voor je doorgaat.

Laat een berichtje achter met je naam, telefoonnummer en vraag om regelmatig contact op te nemen voor een praatje.

4. Vind je in winkels niet wat je nodig hebt voor de ouderen, ga bij je buren aankloppen. Leg hen uit dat hamsteren niet nodig is voor gezonde mensen, maar dat het eten nodig is voor mensen in isolatie. Doe een inzameling van eten.

5. Ontdek hoe een solidaire samenleving gebaseerd op onderlinge hulp er kan uit zien.

Koen Wynants
Vacature: De Peperfabriek zoekt een ORGANISATOR VAN SOCIAAL-CULTURELE ACTIVITEITEN in Antwerpen
voedselraad I Antwerpen.jpg

Lig jij ook wakker van de groeiende ongelijkheid in de wereld? Droom jij van een maatschappij waar iedereen, ongeacht zijn afkomst en talenten, een plaats heeft? Wil jij mee werk maken van een duurzame samenleving? En wil jij graag met anderen een nieuwe ontmoetingsplaats vorm geven in Antwerpen, waar samen wordt nagedacht, gewerkt en actie ondernomen?

Dan is deze vacature voor de Peperfabriek iets voor jou!

Met De Peperfabriek willen we, in de traditie van Elcker-ik, hét huis worden in Antwerpen waar wordt gewerkt aan een rechtvaardige, inclusieve, diverse en duurzame samenleving. Kritische burgers, klimaatactivisten, vluchtelingen en nieuwkomers, andersdenkenden en anderstaligen, mensen die opkomen voor hun rechten. Een tiental organisaties voelen zich nu reeds thuis in De Peperfabriek.

Wat doe je ?

Jouw opdracht wordt om deze groepen te ondersteunen en nieuwe burgers, vrijwilligers en verenigingen de weg naar de Peperfabriek te tonen. Zo bouw jij mee aan dé broedplaats in Antwerpen voor maatschappelijke verandering. Je bouwt nauwe contacten op met deze partnerorganisaties om samen activiteiten, vormingen, workshops, debatten enz. te organiseren.

-        Je trekt nieuwe partnerorganisaties aan om samen te werken, met extra aandacht voor organisaties die etnisch-culturele minderheden verenigen.

-        Je werkt mee aan de promotie om deelnemers voor de activiteiten aan te trekken.

-        Je steunt vrijwilligers die zich engageren, en staat mee in voor de coördinatie.

-        Je schakelt je in in het beheer van het huis en neemt ook een aantal praktische taken op

Wie zoeken we ?

-        Je bent een gedreven persoon met een bachelor of master opleiding in een sociale richting of gelijkwaardig door ervaring

-        Je hebt enkele jaren relevante ervaring, bij voorkeur met diversiteit of andere culturele origines

-        Je kan zelfstandig, in groep en resultaatgericht werken

-        Je bent communicatievaardig en een goede netwerker

-        Je bent een goede organisator

-        Je hebt een goede connectie met het Antwerpse sociaal netwerk

-        Je kan occasioneel avond- of weekendwerk doen

-        Je hebt een basiskennis van Frans en Engels

Wat bieden we ?

-        Een organisatie met veel ervaring in sociale actie en vormingswerk

-        Een geëngageerde werkomgeving met meerdere andere verenigingen

-        Inspiratie door een adviesgroep van deskundige vrijwilligers

-        Mogelijkheid voor flexibele werkuren

-        Een voltijdse job van onbepaalde duur (80% is bespreekbaar)

-        Een verloning volgens de barema’s van de sociaal culturele sector

Geïnteresseerd ? Stuur je motivatie en CV uiterlijk 15 maart naar info@elcker-Ik.be

De interviews met de geselecteerden zullen doorgaan op dinsdag 24 maart in de namiddag.

Koen Wynants
Wil jij in 2020 jouw straat omtoveren tot dè klimaatstraat van Antwerpen?

Wil jij in 2020 jouw straat omtoveren tot dè klimaatstraat van Antwerpen? Droom je graag samen met je buren over wat er beter kan in je wijk? Het team van Klimplant (Klimaatplatform Antwerpen) ondersteunt zeven straten om die dromen waar te maken.
Schrijf je voor 15 maart 2020 hier in en misschien bouwen wij mee aan jouw klimaatstraat!

Op 31 maart 2020 kom je te weten of jouw straat bij de gelukkigen is.

Graag tot binnenkort!

Meer info? www.klimplant.be of facebook.

Koen Wynants
Call for WORKSHOPS - Re-ACT by Design 'potentials of commons'

Faculty of Design Sciences, University of Antwerp is looking for workshop tutors with proposals to actively engage, through design, with a thought-provoking timely topic in a common adventure with an interdisciplinary group of about 17 master students, for one week.

Re-ACT by Design

Re-ACT by Design is the theme of an annual series of international workshop weeks for master students architecture, interior architecture, product development, heritage studies, urbanism and spatial planning, of the Faculty of Design Sciences at the University of Antwerp.

“It might be said that what is offered in research and education should be determined by the challenges that are being articulated in the lines of fracture of society itself.”

The aim of the international workshop weeks is to explore the power and capacity of design to tackle those lines of fracture and socially engage by design. Beyond re-search by design, students and tutors re-act by design.

How can design education not only address students, but also address those lines of fracture, and induce debates, provoke questions, and set an agenda?

The workshop is open to radical pedagogical experiences, which open the eyes, change sides and widen thinking. It stimulates crossing disciplinary boundaries. The international design workshop week is jointly curated by a team of students and faculty. It provides a forum for international exchange; simultaneously, it is an informal platform for discussing design education and its agency. This fourth edition investigates the potentials of commons.

Website: https://www.uantwerpen.be/en/projects/international-design-workshops/call-2020/commons/

Koen Wynants
Steun aanvragen bij CERA - Aanvraagformulier voor regionale projecten 2020

Ben je actief binnen een organisatie die een financiële ruggensteun kan gebruiken? Of wil je met je vereniging een project op poten zetten in jouw regio?
Check of je project past binnen de domeinen waarin Cera investeert en of het voldoet aan een aantal criteria. Is dat zo? Vul dan het aanvraagformulier hieronder in. Wie weet wordt jouw project snel werkelijkheid.

 

Is project voltooid en wil je ons je factuur bezorgen? Vul het opvolgingsformulier in.

Drie rondes

Je kunt je aanvraag voor projectsteun indienen tijdens 3 rondes :

  • ronde 1 (10 september 2019 - 9 januari 2020)

  • ronde 2 (10 januari 2020 - 9 april 2020)

  • ronde 3 (10 april 2020 - 9 september 2020)

De exacte datum van de vergadering van jouw Regionale Adviesraad (vóór deze datum mag het project waarvoor je steun vraagt niet volledig gerealiseerd zijn), vind je door je postcode in te geven.

Meer info: https://www.cera.coop/nl/Particulieren/Steun-aan-samenleving/Hoe-aanvragen/Steun-aanvragen

Koen Wynants
Gezocht: bedrijfsleider voor een groeiende sociale onderneming!  
collectief goed.jpg

Zoek jij een job met een maatschappelijke meerwaarde?  Ben je een strategisch denker en heb je gevoel voor cijfers? Zie jij de krachten in mensen en kan je hen ondersteunen? Geloof je in coöperatief ondernemen? Ben je een leidersfiguur die steeds zoekt naar gedragen beslissingen? Dan ben jij misschien de persoon die wij zoeken!  

Samen bouwen aan goed wonen 

Collectief Goed cvba-so werd opgericht in april 2015. Het doel van Collectief Goed is het voorzien in betaalbare, kwalitatieve en geschikte woningen voor grote gezinnen in armoede.  Vanuit een opbouwwerkproject van Samenlevingsopbouw Antwerpen stad, werd er samen met enkele middenveldorganisaties en toekomstige bewoners een coöperatief woonmodel ontwikkeld: we renoveren huizen, zodat ze geschikt zijn voor grote gezinnen (3 of meer kinderen) en verhuren ze aan betaalbare huurprijzen via het sociaal verhuurkantoor. De huidige huizen zijn afkomstig van de sociale huisvestingsmaatschappij ‘De Ideale Woning’ die via Collectief Goed een deel van zijn verouderd en te verkopen patrimonium toch nog sociaal kan houden. De huurders zijn ook aandeelhouders van de coöperatie en samen zoeken we naar extra manieren om het wonen zo aangenaam en betaalbaar mogelijk te maken. De renovaties van de woningen gebeuren deels door onze interne renovatieploeg: 2 instructeurs die elk een ploeg van eigen werknemers en werkervaringsklanten opleidt en op de werkvloer begeleidt en zo de verbouwingen realiseert. Een ander deel van de werken gebeurt door zelfstandige aannemers. Dit alles onder leiding van de renovatiecoördinator. Binnen Collectief Goed zijn er momenteel 6 vaste medewerkers aan de slag.     

We zoeken voor Collectief Goed cvba-so een Bedrijfsleider voor een groeiende sociale onderneming (100% - onbepaalde duur)

Takenpakket 

Je hebt de dagelijkse leiding over de werking van de cvba-so Collectief Goed: Je bent eindverantwoordelijke voor het financieel en personeelsbeleid, je zorgt dat aan alle wettelijke verplichtingen van een coöperatie voldaan is, je regelt de inbreng in natura van nieuwe panden en de verhuring via het sociaal verhuurkantoor, je bereidt het dagelijks bestuur, de raad van bestuur en algemene vergadering voor, … je bouwt een vlotte werking uit van de cvba-so.

Je ondersteunt de renovatieploeg van Collectief Goed en stuurt de andere medewerkers mee aan. Je stemt planningen op elkaar af, je overlegt regelmatig en houdt alle aspecten van het project in evenwicht. Je doet dit vanuit een coachende leiderschapsstijl.

Je denkt verder dan vandaag. Je maakt strategische planningen op middellange en lange termijn: operationeel, financieel, op gebied van communicatie en coöperatief/participatief werken. Je onderzoekt mogelijke groeiscenario’s voor de cvba-so. Je zet deze strategieën om in haalbare plannen en je zorgt samen met je collega’s voor de uitvoering ervan. Je rapporteert aan het dagelijks bestuur en de raad van bestuur.

Je hebt de eindverantwoordelijkheid over de participatie binnen de coöperatieve onderneming.

Je profiel 

Kennis (of je bent bereid om je in te werken in):

Je hebt een brede (basis)kennis van de diverse aspecten van een (coöperatieve) onderneming:  

Financieel management van een onderneming of organisatie  

Kennis over de woonmarkt en renoveren is een plus (vb energienormen, premies, verplichtingen,…).   

Kennis over sociale economie is een plus (vb werken met werkervaringsklanten van ocmw, ...). 

Personeelsbeleid. 

Participatieve processen en coöperatief beheer.  

Je kent de belangrijkste maatschappelijke structuren en instellingen (o.a. sociale kaart Antwerpen). 

Je hebt inzicht in de mechanismen van armoede en maatschappelijke uitsluiting. 

Je kan vlot werken met Outlook, Word, Excel, online bankieren en je kan vlot nieuwe online systemen gebruiken. Kennis van Wordpress is een plus. 

Je kan Nederlands spreken en schrijven. Kennis van andere talen is een plus. 

Competenties

Je hebt een brede interesse en je pikt snel nieuwe kennis op.  

Je bent flexibel en krijgt energie van een afwisselend takenpakket 

Je bent stressbestendig. 

Je bent een creatieve denker en een pragmatische doener – je werkt resultaatsgericht 

Je kan onderhandelen en partnerschappen aangaan.  

Je kan vlot contacten leggen en een vertrouwensrelatie opbouwen met mensen met een diverse sociaal- economische – en etnisch culturele achtergrond.  

Je bent administratief sterk en je werkt efficiënt 

Je neemt verantwoordelijkheid op voor jouw taken en werkt hier samen aan met de andere teamleden. 

Je ziet kansen in de omgeving en neemt initiatief om hier op in te spelen. 

Je draagt bij tot verbetering en vernieuwing van kennis, methodes en processen  

Je kan richting geven en begeleiding geven aan een groep, om tot gedragen resultaten te komen. 

Je communiceert actief en op een open manier met doelgroep, collega’s, partners en beleid. 

Instelling

Je respecteert organisatie- en werkafspraken. 

Je kan prioriteiten stellen. 

Je bent bereid om je aan te passen aan nieuwe werkwijzen, taken of verantwoordelijkheden. 

Je denkt na over eigen gedrag, aanpak en resultaten. Je houdt hierbij rekening met de kritische reflecties van anderen. 

Je kan planmatig en gestructureerd werken. 

Je functioneert goed in een team en je kan zelfstandig werken. 

Ons aanbod

We geven je de kans om je mensgerichte en ondernemingskwaliteiten verder te ontwikkelen binnen een sociale en innovatieve omgeving. Je komt terecht in een jonge, enthousiaste organisatie met groeipotentieel.  Momenteel zijn er 6 vaste medewerkers aan de slag binnen Collectief Goed.  Daarnaast kan je ook rekenen op een actief Dagelijks Bestuur en een betrokken Raad van Bestuur voor de nodige ondersteuning.   

Standplaats: Woningenstraat 23, 2600 Berchem. De te renoveren woningen bevinden zich in Berchem, Merksem en Wilrijk.

Het gaat om een contract van onbepaalde duur, 100%. We bieden je een marktconform loon aangevuld met extralegale voordelen (maaltijdcheques + hospitalisatieverzekering) en soepele vakantieregeling. We houden rekening met je aantoonbare ervaring voor het bepalen van de anciënniteit.

Starten: bij voorkeur 1 januari 2020  

 

Interesse?

Stuur dan ten laatste op 27/10/2019 je curriculum vitae met motivatiebrief naar iris.serrien@collectiefgoed.be

Geselecteerde kandidaten krijgen rond 30/10/2019 een opdracht doorgestuurd. Er zal gevraagd worden om deze opdracht te maken, terug te sturen en mondeling toe te lichten tijdens een sollicitatiegesprek. Deze gesprekken plannen we in de week van 4/11 (1e ronde) en in de week van 11/11 (2e ronde).

Meer weten?  

Voor extra informatie over de inhoud van de functie kan je contact opnemen met Stijn Oosterlinck (voorzitter) op het nummer 0473 91 59 19 of met Annick De Rop (gedelegeerd bestuurder) op het nummer 0473 33 23 83

Wat meer over Collectief Goed

Voor grote gezinnen in een maatschappelijk kwetsbare situatie is het aanbod aan kwalitatieve, betaalbare en geschikte woningen ontoereikend. Daardoor wonen ze in veel te kleine, kwalitatief slechte en te dure woningen.  Noch op de sociale, noch op de private markt zijn tekenen van een snelle aangroei aan woningen voor deze doelgroep. De gevolgen van slecht wonen op alle gezinsleden zijn groot en werken door tot in de volgende generaties. De ontplooiings- en onderwijskansen van kinderen zijn kleiner en gezondheidsproblemen bedreigen hun kansen op lange termijn. Bovendien hangt er ook steeds een dreiging van het verliezen van het slechte huis – hetzij omwille van renovatieplannen, overbewoning of betalingsproblemen. 

Collectief Goed groeide onder andere uit de vereniging Arm in Arm van Samenlevingsopbouw Antwerpen stad. De groep bestond uit grote gezinnen die in slechte woningen huizen. Ze leven van een laag inkomen (niveau leefloon) en hebben meer dan 3 kinderen. Ze zitten op meerdere domeinen in een maatschappelijk kwetsbare positie. Om hun woonprobleem aan te pakken hebben ze met de opbouwwerkers de coöperatieve vennootschap Collectief Goed opgestart. Het project werd uitgewerkt door 9 gezinnen die samen 51 leden tellen. Ze legden de basis van een nieuw woonsysteem dat zal uitgerold worden waardoor ook andere grote, kwetsbare gezinnen er gebruik van zullen kunnen maken.

De coöperatie is een samenwerking tussen een sociale huisvestingsmaatschappij, 2 middenveldorganisaties, een dienstenchequebedrijf en de bewoners die tevens aandeelhouder zijn.

Er wonen momenteel bij Collectief Goed 17 gezinnen. We trachten naar een gemiddelde renovatie van 8 à 10 woningen per jaar te evolueren.

De gezinnen, bewoners en aandeelhouders van Collectief Goed cvba, blijven actief binnen de werking van de bewonersgroep waarin ze – alvast tot en met december 2020- met ondersteuning van een opbouwwerker hun rol als vennoot kunnen invullen en eventueel gemeenschappelijke activiteiten of projecten kunnen ontwikkelen.

Collectief Goed is gestart als een opbouwwerkproject van Samenlevingsopbouw Antwerpen stad. Tot en met december 2020 wordt van daaruit nog de nodige ondersteuning voorzien.  Met het oog op verzelfstandiging zijn we nu op zoek naar een bedrijfsleider die deze onderneming verder wil leiden en uitbouwen, samen met de gezinnen, partners en collega’s. Ben jij de geknipte persoon voor deze job? Solliciteer dan nu!  

Koen Wynants
“ Trottoirterrassen worden standaard in het straatbeeld ”

Het straatcomité Bump (Buren met een plan) van de Pieter Génardstraat op het Kiel in Antwerpen geeft in de straat een aantal parkeerplaatsen een publieke invulling en richt die in op maat van de bewoners. Dat doen ze door 'parklets' of 'trottoirterrassen' te installeren, die ze samen bedenken en bouwen. Met deze rustplekken creëren ze interactie in de straat. Ze slaan met deze tijdelijke 'voetpadbalkons' bruggen tussen burgers. “ De modal shift is hier reeds ingezet. Ons comité wil een voorbeeld geven aan burgers en beleid. Een straat op mensenmaat is een straat waar niet de auto het publieke domein volledig inpalmt, maar een plek die mensen ruimte biedt om elkaar te ontmoeten” , aldus comité Bump.

Doel?

Bureninteractie, vergroening en een mooie, leefbare buurt, trage mobiliteit en gezondheid. Deze doelstellingen sluiten aan bij wat Bump beoogt.

Concreet?

De buren van de Pieter Génardstraat richten op de parkeerstrook enkele 'eilandjes' in, gericht op de behoeften van de buurt. Dat doen ze in een participatief proces. Na eerdere bevragingen en het succes van hun Tuinstraat, in de zomer van 2017, weten ze dat de bewoners uitkijken naar een mooi verzorgde praat-, zit- of speelhoek en een afgebakende 'groene' ruimte. Ze zijn samen verantwoordelijk voor inrichting, onderhoud en het bewaken van de netheid.

In augustus 2018 experimenteerden ze met deze formule en realiseerden ze een eerste parkletproject met zeer bescheiden middelen. Dit jaar bouwen ze verder op de ervaringen en gaan ze voor een duurzamere invulling. Met geld van deBurgerbegroting zijn de nieuwe parklets mooier, steviger en groener.

Waarom?

Het comité Bump raakte geïnspireerd door voorbeelden van parklets overal ter wereld en vindt dat die in Antwerpen niet mogen ontbreken. “ Straten van een toekomstgerichte stad hebben standaard enkele trottoirterrassen” , aldus comité Bump.

De meerwaarde van een trottoirterras:

● De straat wordt dankzij trottoirterrassen een groene, attractieve plek, waarvoor buurtbewoners graag een ommetje maken.

● Door een rustpunt te bieden op de parklets, ontstaan niet alleen meer ontmoetingskansen tussen de bewoners van de straat, maar ook tussen passanten.

● Een straat op mensenmaat is een straat waar niet de auto het publieke domein volledig inpalmt, maar een plek die mensen ruimte biedt om elkaar te ontmoeten. Parklets zijn rustige, veilige en groene oases.

● Het proces zorgt voor verbondenheid en een betere band tussen bewoners en hun buurt. Door deze band neemt de netheid in de buurt toe.

● Een parklet vergroent en verkoelt de stad: een kleine stap in klimaatbeheersing.

Sociaal project

Het creëren van de trottoirterrassen in de Pieter Génardstraat kreeg dit jaar een extra dimensie. Het timmeren, lassen, schilderen en plaatsen gebeurde in samenwerking met Werkvormm vzw. De trottoirterrassen werden gemaakt door anderstalige nieuwkomers in een opleidings- en werkervaringsproject van Werkvormm. Dat geeft het project een extra sociale invulling.

Openingsfeest

De trottoirterrassen worden op zondag 25 augustus geopend tijdens het straatfeest in de Pieter Génardstraat. Je bent welkom tussen 14 en 16 uur . De leden van het straatcomité Bump staan je graag te woord.

Contactpersoon

Bavo Wouters - comité Bump - Pieter Génardstraat 30 - 2020 Antwerpen-Kiel - 0477 57 24 05

Foto’s zie bijlage:

Copyright: Comité Bump

Koen Wynants