Gezocht: bedrijfsleider voor een groeiende sociale onderneming!
Zoek jij een job met een maatschappelijke meerwaarde? Ben je een strategisch denker en heb je gevoel voor cijfers? Zie jij de krachten in mensen en kan je hen ondersteunen? Geloof je in coöperatief ondernemen? Ben je een leidersfiguur die steeds zoekt naar gedragen beslissingen? Dan ben jij misschien de persoon die wij zoeken!
Samen bouwen aan goed wonen
Collectief Goed cvba-so werd opgericht in april 2015. Het doel van Collectief Goed is het voorzien in betaalbare, kwalitatieve en geschikte woningen voor grote gezinnen in armoede. Vanuit een opbouwwerkproject van Samenlevingsopbouw Antwerpen stad, werd er samen met enkele middenveldorganisaties en toekomstige bewoners een coöperatief woonmodel ontwikkeld: we renoveren huizen, zodat ze geschikt zijn voor grote gezinnen (3 of meer kinderen) en verhuren ze aan betaalbare huurprijzen via het sociaal verhuurkantoor. De huidige huizen zijn afkomstig van de sociale huisvestingsmaatschappij ‘De Ideale Woning’ die via Collectief Goed een deel van zijn verouderd en te verkopen patrimonium toch nog sociaal kan houden. De huurders zijn ook aandeelhouders van de coöperatie en samen zoeken we naar extra manieren om het wonen zo aangenaam en betaalbaar mogelijk te maken. De renovaties van de woningen gebeuren deels door onze interne renovatieploeg: 2 instructeurs die elk een ploeg van eigen werknemers en werkervaringsklanten opleidt en op de werkvloer begeleidt en zo de verbouwingen realiseert. Een ander deel van de werken gebeurt door zelfstandige aannemers. Dit alles onder leiding van de renovatiecoördinator. Binnen Collectief Goed zijn er momenteel 6 vaste medewerkers aan de slag.
We zoeken voor Collectief Goed cvba-so een Bedrijfsleider voor een groeiende sociale onderneming (100% - onbepaalde duur)
Takenpakket
Je hebt de dagelijkse leiding over de werking van de cvba-so Collectief Goed: Je bent eindverantwoordelijke voor het financieel en personeelsbeleid, je zorgt dat aan alle wettelijke verplichtingen van een coöperatie voldaan is, je regelt de inbreng in natura van nieuwe panden en de verhuring via het sociaal verhuurkantoor, je bereidt het dagelijks bestuur, de raad van bestuur en algemene vergadering voor, … je bouwt een vlotte werking uit van de cvba-so.
Je ondersteunt de renovatieploeg van Collectief Goed en stuurt de andere medewerkers mee aan. Je stemt planningen op elkaar af, je overlegt regelmatig en houdt alle aspecten van het project in evenwicht. Je doet dit vanuit een coachende leiderschapsstijl.
Je denkt verder dan vandaag. Je maakt strategische planningen op middellange en lange termijn: operationeel, financieel, op gebied van communicatie en coöperatief/participatief werken. Je onderzoekt mogelijke groeiscenario’s voor de cvba-so. Je zet deze strategieën om in haalbare plannen en je zorgt samen met je collega’s voor de uitvoering ervan. Je rapporteert aan het dagelijks bestuur en de raad van bestuur.
Je hebt de eindverantwoordelijkheid over de participatie binnen de coöperatieve onderneming.
Je profiel
Kennis (of je bent bereid om je in te werken in):
Je hebt een brede (basis)kennis van de diverse aspecten van een (coöperatieve) onderneming:
Financieel management van een onderneming of organisatie
Kennis over de woonmarkt en renoveren is een plus (vb energienormen, premies, verplichtingen,…).
Kennis over sociale economie is een plus (vb werken met werkervaringsklanten van ocmw, ...).
Personeelsbeleid.
Participatieve processen en coöperatief beheer.
Je kent de belangrijkste maatschappelijke structuren en instellingen (o.a. sociale kaart Antwerpen).
Je hebt inzicht in de mechanismen van armoede en maatschappelijke uitsluiting.
Je kan vlot werken met Outlook, Word, Excel, online bankieren en je kan vlot nieuwe online systemen gebruiken. Kennis van Wordpress is een plus.
Je kan Nederlands spreken en schrijven. Kennis van andere talen is een plus.
Competenties
Je hebt een brede interesse en je pikt snel nieuwe kennis op.
Je bent flexibel en krijgt energie van een afwisselend takenpakket
Je bent stressbestendig.
Je bent een creatieve denker en een pragmatische doener – je werkt resultaatsgericht
Je kan onderhandelen en partnerschappen aangaan.
Je kan vlot contacten leggen en een vertrouwensrelatie opbouwen met mensen met een diverse sociaal- economische – en etnisch culturele achtergrond.
Je bent administratief sterk en je werkt efficiënt
Je neemt verantwoordelijkheid op voor jouw taken en werkt hier samen aan met de andere teamleden.
Je ziet kansen in de omgeving en neemt initiatief om hier op in te spelen.
Je draagt bij tot verbetering en vernieuwing van kennis, methodes en processen
Je kan richting geven en begeleiding geven aan een groep, om tot gedragen resultaten te komen.
Je communiceert actief en op een open manier met doelgroep, collega’s, partners en beleid.
Instelling
Je respecteert organisatie- en werkafspraken.
Je kan prioriteiten stellen.
Je bent bereid om je aan te passen aan nieuwe werkwijzen, taken of verantwoordelijkheden.
Je denkt na over eigen gedrag, aanpak en resultaten. Je houdt hierbij rekening met de kritische reflecties van anderen.
Je kan planmatig en gestructureerd werken.
Je functioneert goed in een team en je kan zelfstandig werken.
Ons aanbod
We geven je de kans om je mensgerichte en ondernemingskwaliteiten verder te ontwikkelen binnen een sociale en innovatieve omgeving. Je komt terecht in een jonge, enthousiaste organisatie met groeipotentieel. Momenteel zijn er 6 vaste medewerkers aan de slag binnen Collectief Goed. Daarnaast kan je ook rekenen op een actief Dagelijks Bestuur en een betrokken Raad van Bestuur voor de nodige ondersteuning.
Standplaats: Woningenstraat 23, 2600 Berchem. De te renoveren woningen bevinden zich in Berchem, Merksem en Wilrijk.
Het gaat om een contract van onbepaalde duur, 100%. We bieden je een marktconform loon aangevuld met extralegale voordelen (maaltijdcheques + hospitalisatieverzekering) en soepele vakantieregeling. We houden rekening met je aantoonbare ervaring voor het bepalen van de anciënniteit.
Starten: bij voorkeur 1 januari 2020
Interesse?
Stuur dan ten laatste op 27/10/2019 je curriculum vitae met motivatiebrief naar iris.serrien@collectiefgoed.be
Geselecteerde kandidaten krijgen rond 30/10/2019 een opdracht doorgestuurd. Er zal gevraagd worden om deze opdracht te maken, terug te sturen en mondeling toe te lichten tijdens een sollicitatiegesprek. Deze gesprekken plannen we in de week van 4/11 (1e ronde) en in de week van 11/11 (2e ronde).
Meer weten?
Voor extra informatie over de inhoud van de functie kan je contact opnemen met Stijn Oosterlinck (voorzitter) op het nummer 0473 91 59 19 of met Annick De Rop (gedelegeerd bestuurder) op het nummer 0473 33 23 83
Wat meer over Collectief Goed
Voor grote gezinnen in een maatschappelijk kwetsbare situatie is het aanbod aan kwalitatieve, betaalbare en geschikte woningen ontoereikend. Daardoor wonen ze in veel te kleine, kwalitatief slechte en te dure woningen. Noch op de sociale, noch op de private markt zijn tekenen van een snelle aangroei aan woningen voor deze doelgroep. De gevolgen van slecht wonen op alle gezinsleden zijn groot en werken door tot in de volgende generaties. De ontplooiings- en onderwijskansen van kinderen zijn kleiner en gezondheidsproblemen bedreigen hun kansen op lange termijn. Bovendien hangt er ook steeds een dreiging van het verliezen van het slechte huis – hetzij omwille van renovatieplannen, overbewoning of betalingsproblemen.
Collectief Goed groeide onder andere uit de vereniging Arm in Arm van Samenlevingsopbouw Antwerpen stad. De groep bestond uit grote gezinnen die in slechte woningen huizen. Ze leven van een laag inkomen (niveau leefloon) en hebben meer dan 3 kinderen. Ze zitten op meerdere domeinen in een maatschappelijk kwetsbare positie. Om hun woonprobleem aan te pakken hebben ze met de opbouwwerkers de coöperatieve vennootschap Collectief Goed opgestart. Het project werd uitgewerkt door 9 gezinnen die samen 51 leden tellen. Ze legden de basis van een nieuw woonsysteem dat zal uitgerold worden waardoor ook andere grote, kwetsbare gezinnen er gebruik van zullen kunnen maken.
De coöperatie is een samenwerking tussen een sociale huisvestingsmaatschappij, 2 middenveldorganisaties, een dienstenchequebedrijf en de bewoners die tevens aandeelhouder zijn.
Er wonen momenteel bij Collectief Goed 17 gezinnen. We trachten naar een gemiddelde renovatie van 8 à 10 woningen per jaar te evolueren.
De gezinnen, bewoners en aandeelhouders van Collectief Goed cvba, blijven actief binnen de werking van de bewonersgroep waarin ze – alvast tot en met december 2020- met ondersteuning van een opbouwwerker hun rol als vennoot kunnen invullen en eventueel gemeenschappelijke activiteiten of projecten kunnen ontwikkelen.
Collectief Goed is gestart als een opbouwwerkproject van Samenlevingsopbouw Antwerpen stad. Tot en met december 2020 wordt van daaruit nog de nodige ondersteuning voorzien. Met het oog op verzelfstandiging zijn we nu op zoek naar een bedrijfsleider die deze onderneming verder wil leiden en uitbouwen, samen met de gezinnen, partners en collega’s. Ben jij de geknipte persoon voor deze job? Solliciteer dan nu!