Doe mee met tweede editie verkeerstelling Straatvinken (16 mei)

straatvinken 2019.jpg

Op donderdag 16 mei vindt op initiatief van de Ringland Academie voor het tweede jaar op rij het burgerwetenschapsproject ‘Straatvinken’ plaats. Die dag tellen burgers een uur lang het verkeer in hun straat. Zo gaan ze samen met wetenschappers na of het verkeer jaar na jaar gezonder wordt. Voor deze tweede editie werd daartoe ook een verkeersleefbaarheidsscore uitgewerkt. Daarnaast is het telgebied uitgebreid tot de hele provincie Antwerpen, het Waasland en de Leuvense stadsregio. Kandidaat-tellers kunnen vanaf vandaag inschrijven via www.straatvinken.be.

 Om na te gaan hoe gezond het verkeer in de straten is, ontwikkelde de Ringland Academie samen met de Universiteit Antwerpen en HIVA – KU Leuven voor de tweede editie bijkomend een verkeersleefbaarheidsmeting. Burgers zullen niet alleen een uurtje het verkeer tellen, ze worden ook gevraagd een verkeersleefbaarheidsbevraging in te vullen. Op basis van acht indicatoren, waaronder verkeersdrukte, aandeel gemotoriseerd verkeer en straatinrichting, krijgt elke straat zo een verkeersleefbaarheidsscore. De bevraging peilt bij de deelnemers ook naar hoe ze hun straat beleven.

Burgers en overheden krijgen zo voor de eerste keer en op deze schaal zicht op de leefbaarheid in de straten. Jaar na jaar zou die leefbaarheid moeten verbeteren door het lagere aandeel van het autoverkeer. Straatvinken wil tot 2030 de evolutie van het verkeer op straatniveau in kaart brengen. Zowel in Antwerpen als in Leuven is de modal shift naar duurzamer verkeer een belangrijk thema, respectievelijk in het Toekomstverbond tussen de Antwerpse burgerbewegingen en de overheid, en in de Leuvense Roadmap 2050 en Regionet.

 

Conclusies editie 2018

De eerste editie van mei 2018 in de Vervoerregio Antwerpen en in Leuven toonde aan dat er tegen 2030 nog flink wat inspanningen nodig zijn om de burgers te doen kiezen voor alternatieven voor de auto. 70 procent van het getelde verkeer bestond toen uit auto’s, bestelwagens en vrachtwagens, 30 procent waren voetgangers, fietsers, en bussen en trams. Zowel in Leuven als in Antwerpen bleken er evenwel grote verschillen te zijn tussen de binnenstad binnen de Ring en de zones buiten de Ring. Terwijl in de binnenstad ongeveer 50 procent auto’s geteld werden, steeg dat aandeel in de rand fors naar meer dan 80 procent. In de Antwerpse districten buiten de Ring bestond het verkeer voor 67 procent uit auto’s, mede door de druk van het autoverkeer dat uit de rand komt. In Leuven scoorden de steenwegen in het algemeen laag qua duurzame vervoerswijzen.

Bekijk hier de resultaten van Straatvinken 2018.


Vanaf vandaag inschrijven voor tweede editie

Op donderdag 16 mei tussen 17 en 18 uur gaan de Straatvinken voor de tweede keer massaal de straat op. Tellen doen ze met een speciaal ontwikkelde app of met een papieren telformulier, te downloaden via www.straatvinken.be.

Vanaf vandaag 23 april tot 16 mei kunnen kandidaten zich inschrijven via www.straatvinken.be. Het maakt niet uit of men vorig jaar al mee telde of niet. Voor de eerste editie van 2018 deden in Antwerpen en Leuven 1.600 straatvinken mee. Dit jaar hopen de initiatiefnemers op een verdubbeling.

 

Telgebied uitgebreid, met steun van gemeentebesturen

Mobiliteit stopt niet aan de gemeentegrens. Daarom breidt Straatvinken het telgebied dit jaar uit van de Vervoerregio Antwerpen tot de hele provincie Antwerpen en het Waasland. Heel wat gemeenten steunen de telling van 16 mei. Al zeker 35 gemeentebesturen gaan hun inwoners oproepen mee te straatvinken. Net zoals vorig jaar telt ook Leuven weer mee. Daar speelt naast Groot-Leuven het verkeer in de buurgemeenten een belangrijke rol.  

 

Interesse vanuit de overheid voor opvolging modal shift

Het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse overheid, evenals de Vervoerregio Antwerpen o.l.v. Lantis (het vroegere BAM) tonen interesse om de Straatvinken-data te integreren in de officiële monitoring van de vereiste modal shift en de verkeersleefbaarheid. Dat betekent een mooie erkenning voor dit burgerwetenschapsinitiatief.

 

Nieuwe partner Telraam biedt logistiek voor controletellingen

In Antwerpen mobiliseert Ringland kandidaat-tellers, in de Leuvense stadsregio is dat Straten Vol Leuven.

Straatvinken kan opnieuw rekenen op ondersteunende partners. De Universiteit Antwerpen en HIVA – KU Leuven staan in voor de wetenschappelijke begeleiding.

Argenta en Gazet van Antwerpen ondersteunen het project financieel, communicatief en inhoudelijk. Beide roepen hun medewerkers en klanten op om dit jaar mee te straatvinken.

Spaced zorgde voor een vernieuwde versie van de straatvinken-app. Datylon ondersteunt de datavisualisatie.

Vanaf dit jaar maakt Straatvinken ook gebruik van het webplatform van het citizen-science-initiatief Telraam voor controletellingen op basis van beeldherkenning. Bagaarondersteunt mee de logistiek van die automatische verkeerstellingen. Deze bijkomende meting op 100 plaatsen kreeg de naam Straatvinknesten.

Koen Wynants