Hoe worden coöperanten uitgenodigd? Uitnodiging AV New B
NewB lokaal forum.jpg

Als leek vraag ik me vaak ook heel praktisch af hoe je een coöperatie organiseert, wat is de rol van de coöperanten, hoe kan je duizenden coöperanten betrekken, ... Ik ben zelf coöperant van NewB. Dat doe ik voor een groot deel uit onvrede uiteraard met de reguliere banken, maar ook om te leren: hoe coöperaties werken, maar ook wat een bank eigenlijk is, hoe het functioneert. Ik blog hieronder de uitnodiging van NewB. Ik vond dat zelf inspirerend. Veel dank NewB!

Beste Koen,


U bent van harte uitgenodigd op de gewone algemene vergadering van NewB die zal plaatsvinden op zaterdag 8 juni 2019, in de zaal BEL (gebouw van leefmilieu Brussel) op Thurn & Taxis, Havenlaan 88c, 1000 Brussel.

De dag begint om
10.30 uur met een reeks informatieve en consultatieve workshops. Dit is een gelegenheid om de details van de toekomstige bank onder de loep te nemen, de cijfers van 2018 te bekijken of om u te consulteren over de tarieven van de toekomstige NewB Bank. Heeft u een vraag over onze verzekeringsoplossingen? Een infobalie zal tijdens de hele voormiddag georganiseerd worden om op uw persoonlijke vragen te antwoorden.

Om
14.00 uur zullen we de uitdagingen en kansen van dit cruciale jaar bespreken en stemmen over de hoofdlijnen van onze coöperatie.

Het is nu of nooit om de bank voorgoed te veranderen: kom op zaterdag 8 juni naar deze cruciale algemene vergadering!

Bernard Bayot
Voorzitter
 

Ik registreer me of ik geef een volmacht
Klik hier

of ik geef aan dat ik niet aanwezig en niet vertegenwoordigd zal zijn
Klik hier

U dient zich voor de algemene vergadering in te schrijven vóór dinsdag 4 juni om 23.59 uur.

 

  • Voor het volledige dagprogramma en de documenten van de algemene vergadering, klik hier

  • Schrijf u hier in voor de ochtendworkshops.

Neem in afwachting van de algemene vergadering deel aan lokale evenementen in uw buurt:

Lokale mobilisatieavonden: 2019 wordt al dan niet hét jaar van NewB. Kom en ontdek de toekomstperspectieven en het nieuwe mobilisatieplatform dat tijdens deze avonden in heel België wordt voorgesteld. Er resten ons nog een paar maanden om zoveel mogelijk mensen rond ons project samen te brengen.

Om u in te schrijven voor één van de lokale avonden, klik hier

Koen Wynants
Een dubbele salto achterwaarts aan de Kaaien in Antwerpen (die slecht dreigt af te lopen). OPINIE
Scheldekaaien 2018.jpg

Dirk Lauwers, 3 mei 2019

Op het eerste gezicht een zeer lovenswaardig initiatief, die participatiemomenten over de heraanleg van het centraal deel van de Scheldekaaien: https://www.gva.be/…/geef-het-centraal-deel-van-de-scheldek…
https://www.antwerpenmorgen.be/…/scheldekaaien-centraal-dee…
Maar toch, is het niet zoals een journalist ook het terugkrabbelen van de bevoegde minister over de slimme kilometerheffing omschreef: een dubbele salto achterwaarts?
Een eerste schroef gaat terug naar een tiental jaar geleden. Er werd toen een duidelijk masterplan voor de hele kaaiensite (6,7 km) opgemaakt door gerenommeerde ontwerpers (die nog steeds aan boord zijn voor het plannen maken trouwens) ook voor het gedeelte tussen Noorder- en Zuiderterras. Dit gebeurde op basis van een zeer intensief inspraakproces, met zgn. ontwerptafels.
De resultaten hiervan zijn vakkundig van de websites van de stad gewist, her en der vind je er nog een neerslag van in een publicatie: http://publiekeruimte.info/…/2011-Inspiratieboek-Iedereen-s… (zie pag. 20/25 over het gebied waar het nu over gaat). Is wat de Antwerpenaars toen droomden en dachten niet meer valabel? Als de gedachten echt vrij zijn dan zou er een project moeten uitkomen met nog meer groen, plaats voor wandelen en fietsen… en minder auto’s. Zie wat het proces ‘Over de Ring’ vorig jaar aan projectaspiraties opleverde. Maar is het bestuur bereid autogerichte zogenaamde ‘randvoorwaarden’ op te geven?
Voor een tweede schroef ga ik nog wat verder terug in de tijd. De internationale stedenbouwkundige wedstrijd ‘Stad aan de Stroom’, begin jaren negentig. Of nog wat verder: eind jaren tachtig, ik vergezelde toen de organisatoren van de wedstrijd naar Köln, daar was in 1984 een project van heraanleg van de kaaien aan de Rijn gerealiseerd waar ik als jonge verkeerskundige nogal enthousiast over was. De weg langs de Rijn was ter hoogte van het centrum ondertunneld, met daarboven een oeverpromenade zodat binnenstad en rivier terug verbonden waren. Maar de meer beslagen stedenbouwkundigen in het gezelschap wezen me op de nadelen: het aantrekken van grote hoeveelheden autoverkeer door en in het stadhart. In de wedstrijd voor Antwerpen werd dus geen tunnel voorzien maar beperkte toegankelijkheid voor het autoverkeer. Deze optie werd in de plannen van een decennium geleden overgenomen: enkel lokaal autoverkeer en de bereikbaarheid vooral met een kaaientram verzekeren.
Ik lees nu dat de mobiliteitsschepen ervan droomt – en de stadsdiensten laat bestuderen – of er een tunnel voor het autoverkeer mogelijk is ter hoogte van het Steen-Suikerrui…
Zo zou die dubbele achterwaartse salto kunnen resulteren in een project met een duidelijke jaren tachtig stempel… .
Intussen weten we toch beter wat stadsvriendelijke mobiliteit is, dat autoluwe centra meer en niet minder mensen aantrekken. Om er te wonen, om er een zaak te beginnen, om er te winkel of de stad te bezoeken… .
Uitgelezen inspiratie zouden de heraangelegde Seineboorden kunnen zijn. Die vergelijking met Antwerpen werd reeds enkele jaren geleden gemaakt. Ondertussen heeft men het in Parijs gerealiseerd: de Seine teruggegeven aan menselijke activiteit en beleving, ten koste van 48.000 wagens die er vroeger (gedeeltelijk in tunnels) passeerden. Die wagens zijn grotendeels ‘verdampt’. Mensen die toch in de omgeving moeten zijn hebben andere routes gekozen of komen nu per openbaar vervoer op per fiets. En het feit dat dit gebied minder met auto’s bezocht wordt heeft de aantrekkingskracht ervan niet verminderd, wel integendeel. De instemming met dit project – als stap naar een autoluwere stad - is groot. https://www.paris.fr/…/55-des-parisiens-favorables-au-maint…

Waarom ook in Antwerpen niet kiezen voor volledig (of nagenoeg volledig) autovrije kaaien in het centraal gedeelte. Ter plekke zou het heerlijk zijn, toch? En het effect zou ook zijn dat in een groot gebied errond minder auto’s zouden rijden. De centrale voetgangersas via de Meir is een perfecte barrière (toch als ook de doorgang via de Katelijnevest aan de Meirbrug wordt geknipt) voor doorgaand autoverkeer in de binnenstad. En minder auto’s dat hebben we toch nodig als we op weg willen naar een klimaatneutrale stad (zie Vlaams Klimaatbeleidsplan hierover: -12% autokilometer tegen 2030), naar een stad waar de gezondheidsnormen voor luchtkwaliteit wel gerespecteerd worden, waar ruimte is voor veilig fietsen… ? Een stad waar het ook naar 21ste eeuwse normen goed om wonen of te zijn is. Die de benchmark met Parijs, Oslo, Sevilla, Amsterdam, Wenen, Barcelona… op dat vlak aankan. Een eigentijdse wereldstad dus.

Achtergrondinfo:

Koen Wynants
27 coöperatieve voorstellen voor een meer solidaire en duurzame economie - Memorandum Febecoop verkiezingen 2019
febecoop memorandum.png

Overheden hebben niet op elke uitdaging een antwoord. Daarom nemen steeds meer burgers het initiatief om maatschappelijke en ecologische problemen aan te pakken: compacter cohousen, duurzamere deelplatforms, hernieuwbare energie … Ze kiezen voor hun innovatieve ondernemingsideeën steeds vaker het coöperatieve bedrijfsmodel.

Febecoop stelt 27 maatregelen voor waarmee verkozenen van élk beleidsniveau een boost kunnen geven aan coöperatieve oplossingen voor maatschappelijke problemen. 

Download het volledige document.

Koen Wynants
Towards a New Narrative of Food
Kraakvers Boerenmarkt Antwerpen

Kraakvers Boerenmarkt Antwerpen

By Gunnar Rundgren, originally published by Garden Earth

To let commodity markets shape our diets and the stewardship of the land is a bad idea. This can clearly be seen both in nature, societies and human bodies. Most of the emerging food movements are based on other perspectives. The food system as commons emerge as a competing narrative to food as commodity.

The market paradigm clearly dominates how food and agriculture is discussed. For many people it goes without discussion or reflection that food is a commodity – a product with the main purpose to be sold by the producer and through various middle-men be bought by the end user, the consumer. It is evident because that is how we discuss food in the public sphere. It is evident for the consumers because of how food is presented in shops: “buy this” “2 for the price of 1”. It is evident for the farmers who are told to produce what is demanded by the market and who suffer when world market prices plummet, totally out of her their control.

But if you think about food once more, it is easy to discern many situations where we don’t look upon food as a commodity. The first food most humans eat is willingly given for free by a mother offering her breast. When we cook food for friends or family we do it outside of the market framework even if we have bought the food. The same apply when we grow food ourselves and share our bounty with a neighbour. Growing and cooking are hobbies and relaxing leisure for many, a duty without pay for others. Many foods also have cultural (or religious) meanings which transcend any market perspective.

Ulitmately, access to food is also an inalienable right. This was already agreed by world leaders in the Universal Declaration of Human Rights. It has been re-asserted ever since, for example at the 2009 World Summit on Food Security in Rome. The Special Rappor­teur on the Right to Food for the United Nations, Olivier De Schutter, writes in the report to the General Assembly in August 2013: ‘The right to food has come to the fore as Governments realize that their efforts to combat food insecurity and hunger have been failing and realize the urgent need to strengthen national legal, institutional and policy frameworks’.[i]

The market is a mechanism for distribution of food. But it doesn’t work very well. To begin with, there are almost a billion people hungry – clearly the market fails to supply them with food. Further, there are huge external costs involved in food production, costs which are not reflected in the price of food. Through competition, farmers are forced, or encouraged, to externalise as much as possible of these costs.

Commodification thereby promotes a perverse system.

Food processors and traders make most money from making people buy food made from cheap raw materials (corn, soy, wheat, sugar, palm oil etc.) which at the same time have a big appeal to consumers. Fat, salt and sweet are keywords. The marketing is so efficient that people buy far too much, leading to both obesity and waste.

In addition, farming has more functions than the production of food. More than half of the biological production in the terrestrial systems of the Earth is taking place in the agriculture landscapes and the management of those agricultural landscapes is our most important tool for managing nature, a nature that we are totally dependent on even in these modern times.

But the signals, the guidance, from commodity markets don’t promote good stewardship of the land. They promote specialization, larger scale monoculture, externalization of costs and short term profit over longer term sustainability. The reality is thus a lot more complex than the narrative of food as a commodity makes us believe. To let commodity markets shape our diets and the stewardship of the land is simply a bad idea.

*

Even if it sounds far-fetched, perhaps even frightening for some, there is a growing energy into a food system based on other perspectives than the one of the commodity. This can be seen “in the field” with many initiatives for new food systems relationships, such as community gardens, community supported agriculture, relationship food* etc.

The food system as commons, a shared interest and shared responsibility, emerges as a competing narrative to food as commodity. This doesn’t rule out markets as one of several mechanisms for food distribu­tion, but it does reject market hegemony over our food supplies and their distribution. It also rejects the view that market forces and private ownership are the best ways for allocating food producing resources, such as land, water, knowledge and seeds.

Rethinking food as a right, farming as a management system of the planet and the food system as a commons also necessitates the building of new institutions fit for these purposes. That includes both new relationships between producers and consumers and public institutions and policies. But I leave that discussion to another time.

*

There is also an emerging academic interest in new perspectives on food. Jose Luis Vivero Pol, a food governance researcher, has made an interesting analysis of academic papers in The value-based narrative of food as a commons. A content analysis of academic papers with historical insights.  His analysis of English academic texts reveals that “food commons” or “food public good” topics are very marginal subjects in the academic milieu with only 179 results since 1900, but with sharp increase in the eight years that followed the 2008 food crisis. On the contrary, “food commodity” presents almost 50,000 references since 1900.

Vivero Pol, Tomaso Ferrando, Olivier de Schutter and Ugo Mattei, are now editing the Routledge Handbook of Food as Commons. It will present a different normative view of food as a commons instead of a commodity and “how the food system would change if food was regarded and enacted as a commons.“ The title will be published in 2018 and I am looking forward to reading it.

I have written myself on this theme, in my book Global Eating Disorder and more specifically in the article Food: From Commodity to Commons. In that article I write:

”The market is not a good master for a sustainable food system. Instead we need to find new ways of managing the food system based on food as a right and farming as a management system of the planet Earth. The solutions should be based on relocalization of food production and de-commodification of food and our symbionts, the plants and animals we eat.”

There are interesting times ahead.

Source: https://www.resilience.org/stories/2017-04-14/towards-a-new-narrative-of-food/

Koen Wynants
Wooncoop zoekt bestuurders. Wie 'vertegenwoordigt' Antwerpen?
wooncoop.jpeg

Op zaterdag 25/5 is het de eerste Algemene Vergadering van Wooncoop. Daar zal het bestuur gekozen worden voor de komende 6 jaar. Ze gaan op zoek naar een kwaliteitsvolle ploeg. Bestuurders met complementaire talenten die als bestuurder wooncoop voor de komende jaren op een goed pad houden.

Als eerste stap daarin willen ze kandidaat bestuurders stimuleren om langs te komen op onze info-avond bestuurders op dinsdag 23 april om 19u30 in Gent. De bestuursploeg wordt samengesteld uit 2 A-vennoten,  2 tot 3 B-vennoten (bewoners) en 2 tot 3 C-vennoten (investeerders). Er is de mogelijkheid om daarnaast ook externen op te nemen in de RVB. Naast bestuurders zijn ze ook op zoek naar 1 of 2 controlerende vennoten, zij hebben als taak de boekhouding te controleren/op te volgen (naast de AV/RVB/boekhouder) ook deze kandidaten zijn welkom op deze info avond.

We geloven heel sterk in Wooncoop, kan voor Antwerpen heel veel betekenen, de nood aan betaalbaar wonen, aan nieuwe oplossingen zoals Wooncoop, is gigantisch groot. Hopelijk zijn er ook Antwerpenaren die een actieve rol willen opnemen in de organisatie van Wooncoop…


Wat mag je verwachten ? wat bieden we ?
Alle vragen hierover en inschrijven kan via karel@wooncoop.be

Koen Wynants
P2P coaching/netwerkmoment begeleiders van samentuinen in Antwerpen (7 maart, 12u, Kubus Permeke): verslagje

Hoi Koen!

Een tweetal weken geleden ben ik gestart bij Samenlevingsopbouw Kiel in De Stek. Vol enthousiasme en goesting.

Mijn kernopdracht is de samentuin ‘Den Akker’ te laten bloeien (letterlijk en figuurlijk). De tuin zou een plek zijn waar de hele buurt gebruik van kan maken: om samen te tuinieren, elkaar te ontmoeten, verschillende activiteiten op te organiseren,… niets is te zot zolang de buurt het samen doet!

Vandaar dit mailtje: ik denk dat ik ooit ergens gelezen heb dat jij ervaring hebt met samentuinen. Aangezien ik mij momenteel nog erg aan het inwerken ben, lijkt het me zeker waardevol om eens bij andere te horen naar hun ervaringen.

Dit was de vraag van Marion aan Commons Lab. Omdat er meerdere mensen zijn die samentuinen ondersteunen in Antwerpen, maakten we er ineens een netwerkmomentje van, open voor iedereen die samentuinen ondersteunt in Antwerpen. Een P2P coaching tussen ervaringsdeskundigen (met meer of minder ervaring). Martine Willems van de stad Antwerpen was er ook bij zij ondersteunt sinds 2019 het Antwerps netwerk van samentuinen. Op donderdag 7 maart organiseren spraken we af tussen 12u en 14u in Kubus Permeke. We aten samen en gingen even langs de Verborgen Kloostertuin en de Spilkiekes.  

 Deelnemers: Patrick Vinck (Samenlevingsopbouw Antwerpen stad- A’pen Noord), Fee Vandepitte (Samenlevingsopbouw Antwerpen stad-stagiair), Marion Vanbossel (Samenlevingsopbouw Antwerpen stad-Kiel), Thomas Kuyper (UA), Martine Willems (Tuin in de stad), Laure Nuchelmans (District Antwerpen),  Eef Flo (Transitie Merksem, freelance samentuincoach), Else Nollet (Freelance samentuincoach), Bart Meyvis (Samenlevingsopbouw Antwerpen-Stad-Deurne), Greet Heylen (Freelance samentuincoach-Transitie Deurne), Freddy T’Seyn (Sint-Andries-Antwerpen-Zuid), Jos Thys (Veerkrachtig Sint-Andries vzw), Koen Wynants               (Commons Lab Antwerpen, Verborgen Kloostertuin, Spilkiekes)

 

Enkele conclusies en afspraken:

  • Een volgende netwerkmoment wordt in samenspraak met Tuin in de stad georganiseerd. Er is blijkbaar effectief nood aan om af en toe spontaan samen te komen om info en tips uit te wisselen. Misschien is het beter om dat niet te gestructureerd te gaan beginnen doen? Maar enkel als we voelen dat effectief de nood, de goesting, de tijd er voor is? Blijkbaar was dit toevallig zo’n moment. Dat kan ook via fietslussen, of via roterend ‘initiatiefnemer’/locatie.

  • Interesse om sommige zaken stadsbreed te organiseren voor alle samentuinen samen;

o   Samenaankoop van materiaal:  tonnen, zonnepanelen,…

o   Verdelen van adres voor gratis recupmateriaal (watervaten en dergelijke gratis te krijgen bij WOTEPA)

o   Misschien kunnen sommige zaken  afgesproken worden met een groendienst of Natuurpunt: over gedeeld gebruik van machines, logistiek groenafval/compost, hout(snippers). Tuin in de Stad wil daar voor samenwerken met de groendienst.

o   Koen probeert in Fundament een bouwmaterialenbib te organiseren voor burgercollectieven: opslag en verdeling van allerhande materiaal.

o   Samenlevingsopbouw en Kringwinkel hebben ook materialenbibs.

  • De stad en de districten reorganiseren continu; er zijn veel vragen over diverse taken en rollen mbt samentuinen, subsidies, … Wie doet wat? Wie kan waarvoor bij wie en wanneer terecht? Momenteel is dat erg onduidelijk. Misschien moeten we dat ook meer samen gaan uitklaren? Wie heeft waar nood aan? En samen een overzicht proberen maken?

  • Zou handig zijn als alle info mbt samentuinen door iemand of ergens gedeeld wordt, er worden apart diverse opleidingen georganiseerd, terwijl er vele samentuinders dezelfde noden en behoeften hebben. Er is een facebookgroep ‘Antwerpse samentuinen’. Iedereen die op facebook zit, kan daar alles delen. We kunnen alles naar Martine sturen. Die bekijkt verder de website van de stad, gedeelte rond samentuinen.

  • Als je diverse bevolkingsgroepen grondig wil betrekken, dan hebben alle samentuinen hiervoor ondersteuning nodig. We moeten verder onderzoeken hoe alle samentuinen een structurele ondersteuning kunnen krijgen. Dat moet daarom niet heel intensief zijn. We zien nu ook al dat er drie trappen in het netwerk zijn ontstaan: de samentuinen, groepen samentuinen die door één instantie ondersteund worden (vaak geografisch afgelijnd: Sint-Andries, Merksem, Deurne, Berchem, Kiel, …), en ten derde de districten/stad.

  • Koen wil eind juni (wellicht 27 juni) nog iets organiseren rond stadslandbouw; liefst samen met het Netwerk stadslandbouw, Velt, UA, CSA-netwerk, Elcker-Ik, Kraakvers, buurderijen, Landgenoten,… Hij stuurt asap een datum door.

  • Eindrapport samentuincoaching Deurne 2018: https://docs.google.com/document/d/1ucbhkNCSdQVt_ZSoKr5Ifnx6Om-KSHd64lZTCxhZspA

  • Samentuin subsidie reglement; https://www.commonslabantwerpen.org/blog/2019/2/27/subsidiemogelijkheden-voor-antwerpse-samentuinen-nieuw-vanaf-1-januari-2019

  • Voor district Antwerpen is er de Burgerbegroting: elk jaar kunnen er eind juni projecten ingediend worden. Vraag is of we ook samen projecten zouden gaan indienen: om een aantal structurele zaken  aan te pakken. Zie www.burgerbegroting.be

  • Voor meer innovatievere stadstuin/landbouwprojecten, kan je via projectfonds werken; https://stadslab2050.be/project/projectenfonds-duurzame-stad

  • Mededeling van Transitie Merksem : We organiseren trouwens ook enkele workshops dit jaar. Eentje rond groenten kweken in bakken (13/04), en een zal gaan over snoeien van (fruit)bomen (9/11). Elke lesmiddag zal 5€ kosten, en de lessen zullen deels in de Cluysse, deels in de Duifkes doorgaan (allebei Merksem). Bij interesse kunnen mensen transitiemerksem@gmail.com aanschrijven

Koen Wynants
Global Strike Antwerpen: Stewards gevraagd!
global strike.jpg

Dag iedereen,

deze vrijdag 15 maart is het wereldwijde klimaatstaking: Global Strike for Future. In België vindt deze actie plaats in Brussel om 13u30 maar ook vanuit Antwerpen doen wij lokaal een actie mee. Om 10u organiseren enkele organisaties waaronder Youth, Students 4 Climate Antwerpen in Antwerpen een kleine klimaatmars van het Theaterplein naar het Centraal Station. Om daarna massaal de trein naar Brussel te nemen en ons bij de nationale actie te voegen. Dit wordt tevens gesteund door een hele reeks lokale organisaties, dus we verwachten een degelijke opkomst.

 

Wij zijn hier wederom op zoek naar enkele stewards die de acties mee in goede banen willen leiden. Liefst beschikbaar van 10u00 tot 12u00.

 

Wil jij ons hierbij helpen? 

 

Schrijf je dan in via ons inschrijvingsformulier door hier te klikken.

Of de volgende link te gebruiken in je webbrowser: https://goo.gl/forms/d5vQ1Z3FHt9efHVy2


Let op : ook de nationale klimaatmars in Brussel heeft stewards nodig! Hier is ook een inschrijvingsformulier voorzien dat losstaat van ons inschrijvingsformulier! Indien je hier reeds voor aangemeld bent: zeer goed en bedankt voor de steun! Zij hebben hier meer mensen voor nodig dan wij.

 

Groetjes,

 

Youth en Students 4 Climate Antwerpen

Koen Wynants
Burgercollectief Fundament organiseert voor het eerst samenaankoop Witloofwortels ('Noordlof')
noordlof.jpg

Zin om in de stad eens je eigen groenten te kweken? Je weet niet hoe er aan te beginnen? Je kent er niet veel van? Geen probleem! Noordlof zal jou verder helpen. Eén van België's lekkerste groenten zijn heel makkelijk zelf te kweken, ook bij jou thuis. Witloof! Om het jou makkelijk te maken organiseert Noordlof voor het eerste een samenaankoop van witloofwortels. Deze kunnen makkelijk opgekweekt worden tot heerlijke witloofkropjes. In de kelder van Fundament, of gewoon bij jou thuis (of op school...). Eerst kopen we samen wortels aan bij https://lofloof.com, daarna kweken wij ze voor jou op, ofwel kom jij ze bij ons ophalen om ze zelf thuis op te kweken. Noordlof is een initiatief van Fundament, een groep vrijwilligers die samen de leegstaande kelder van de Sint-Amanduskerk in Antwerpen-Noord beheren.

Voor wie?

Iedereen die eens zelf groentjes in de stad wil kweken. Het is heel erg eenvoudig, je moet er helemaal niet veel van kennen. Ideaal voor de beginners, voor scholen, voor buurthuizen, ... Maar zeker ook leuk voor de gevorderde stadslandbouwers.

Hoe werkt het?

Bestel het aantal wortels dat je wil kweken via dit formulier: https://goo.gl/forms/BZHgxsPZOuuSd5Bj1. 1 wortel = 1 witloof stronk!

Op 24/03 sluiten we de voorinschrijvingen af, afhankelijk van het aantal inschrijvingen wordt de prijs bepaald, we delen de prijs mee per mail samen met de betalingsdetails. Momenteel is de richtprijs van 1 wortel 0,2€.

Kweek je de wortels mee in onze bakken? Dan betaal je een klein bedrag voor de goede zorgen en de grond.

> 10 wortels = 1€

> 10-30 wortels = 2€

> meer dan 30 wortels = 3€

Elke zaterdag voormiddag kan je de groei van het witloof komen opvolgen.

Zaterdag 30/03 om 10u planten we de wortels in de bakken en geven we info over hoe je thuis zelf aan de slag kan! Om thuis witloof te kweken heb je een emmer nodig met een diepte van 30 cm en een beetje aarde (dit kunnen we je ook meegeven).

Meer informatie via onze event op FB of de FB pagina van Noordlof (https://www.facebook.com/witloofkwekenin2060/) of via kelder2060@gmail.com.

Koen Wynants
Subsidiemogelijkheden voor Antwerpse samentuinen (NIEUW vanaf 1 januari 2019)
verborgenkloostertuin.jpg

Vanaf 2019 wijzigt de manier waarop u subsidies kan aanvragen voor een samentuin. U kan voortaan bij de stedelijke dienst ‘Tuin in de stad’ terecht om een werkings- of projectsubsidie aan te vragen. We zetten alles even kort op een rijtje:

Werkingstoelage

  • Wanneer aanvragen? U kan deze subsidie het hele jaar doorlopend aanvragen.

  • Bedrag: tot maximaal 500 euro

  • U kan hiermee kleine uitgaven eigen aan het draaiende houden van een samentuin mee  bekostigen. De toelage kan gebruikt o.a. gebruikt worden voor:

    • materiaal (zaai- en plantgoed, moestuinbakken, klein gereedschap, herstellingen, waterpomp, …)

    • cursussen en workshops (zowel tuintechnisch als gericht op buurtbetrokkenheid of groepsdynamiek)

    • promo voor de tuin (tuinfeest, infobord, flyers, …)

  • Alle samentuinen kunnen deze toelage 2 keer per jaar aanvragen. Is uw samentuin groter dan 300 m² of hebben jullie meer dan 20 actieve leden? Dan kan u deze toelage 4 keer per jaar aanvragen.

  • Hoe werkt het? U doet een aanvraag via de databank voor verenigingen en logt in via de account van de samentuin (als vereniging, niet als privé persoon). U gaat naar ‘aanvragen en formulieren’, kiest de optie ‘nieuw dossier’ (stad Antwerpen) en klikt vervolgens op het formulier ‘2019 – Samentuinen. Toelage kleine uitgaven’. Na goedkeuring van uw aanvraag ontvangt u het subsidiebedrag. U heeft daarna drie maanden de tijd om bewijsstukken (bonnetjes en dergelijke) in te dienen.

 

Projecttoelage

  • Wanneer aanvragen? Er zijn twee projectrondes per jaar met als deadline 15 april en 15 oktober.

  • Bedrag:

    • Alle samentuinen: maximaal 5.000 euro

    • Samentuinen groter dan 300m² of met meer dan 20 actieve leden: maximaal 7.000 euro

  • Deze toelage is bedoeld voor (grootschalige) tuinprojecten zoals de aanleg, verhuis van een tuin of aankoop van grote infrastructuurelementen (serre, vernieuwen moestuinbakken, …)

  • U kan deze toelage maximaal 2 maal in vijf jaar aanvragen.

  • Hoe werkt het? U doet een aanvraag via de databank voor verenigingen. Na een ontvankelijkheidstoets wordt het dossier inhoudelijk voorgelegd aan een adviescommissie. We informeren u later over de gedetailleerde procedure, voorwaarden en mogelijkheden.

 

Voorwaarden voor beide soorten subsidies:

  • Deze subsidies zijn bestemd voor samentuinen. U kan dit niet aanvragen voor een individuele tuin, een volkstuin of een schooltuin. Bent u lid van een samentuin die gelegen is op een volkstuinperceel of stelt u de schooltuin open voor de buurt? Dan kan u wel een aanvraag doen.

  • Uw samentuin is een feitelijke vereniging of een vzw.

  • Uw samentuin is gelegen in Antwerpen (inclusief districten)

 

U kan vanaf 1 januari 2019 een werkingstoelage aanvragen. Als u hulp nodig hebt bij uw dossier kan u ons contacteren via samentuinen@antwerpen.be.

Koen Wynants
Stadsmakers subsidie voor werken aan infrastructuur of een project met personeels- en werkingsmiddelen
stadsmakers.jpg

Wil u de locatie van uw vereniging verbeteren, een braakliggend terrein tijdelijk omvormen tot een ontmoetingsplek?  Of een project opstarten om de leefbaarheid in uw district te verbeteren?  Dan kan u tot 10.000 euro subsidie krijgen.

U werkt een project uit dat:

  • de leefbaarheid in uw district verbetert, 

  • de woonomgeving en het samenleven verbetert in uw district, 

  • of districtsbewoners actief laat deelnemen aan de samenleving, 

  • tijdens een openbare activiteit  getoond wordt en

  • maximum één jaar duurt.

Project met personeels- en/of werkingsmiddelen

Het project moet een geheel zijn van activiteiten en doelstellingen waar u personeels- of werkingsmiddelen voor nodig hebt buiten uw reguliere werking.

Subsidie voor werken aan infrastructuur

  • U kan het pand of lokaal van uw vereniging aanpassen of verbouwen. Zo kan u het lokaal toegankelijker maken of aanpassen zodat u er meer activiteiten kan organiseren.

  • U kan een braakliggend terrein of leegstand pand tijdelijk een andere invulling geven. Zo kan u een pand omvormen tot een ontmoetingsplek voor de buurt.

Voor wie en hoeveel?

Feitelijke verenigingen en vzw's kunnen de subsidie aanvragen. U krijgt maximaal 10.000 euro per project.

Hoe aanvragen?

Er zijn twee projectrondes per jaar:

  • Ronde 1: 1 april is de uiterste aanvraagdatum.

  • Ronde 2: 1 oktober is de uiterste aanvraagdatum.

U vraagt de subsidies aan via de databank voor verenigingen. De aanvraagformulieren staan uiterlijk zes weken vooraf klaar in de databank. Vanaf 2019 is uw district bevoegd, u vindt het aanvraagformulier onder 'districten'. 

Meer info: https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/stadsmakers/subsidies/subsidie-voor-werken-aan-infrastructuur-of-een-project-met-personeels-en-werkingsmiddelen

Koen Wynants
Burgers krijgen de macht in Duitstalig België
burgers van reybroeuck.jpg

Een permanente burgerraad zet vanaf september mee de politieke lijnen uit in de Duitstalige Gemeenschap. ‘We zijn een lab voor de rest van Europa.’

Het parlement van de Duitstalige Gemeenschap zette gisteravond het licht op groen voor het ‘Ostbelgien Model’, een nieuwe vorm van burgerparticipatie. Het project belooft veel verder te gaan dan de bestaande ­experimenten in onder meer Ierland, Australië en Polen.

‘Het parlement en de politici staan hier een deel van hun macht af aan de burgers. Een uniek gebaar. De burgerraad wordt daardoor echt een orgaan om rekening mee te houden’, zegt Yves Dejaeghere, directeur van het burgerproject G1000 en samen met oprichter David Van Reybrouck een van de drijvende krachten achter het Duitstalige model.

Met zijn 77.000 inwoners valt Duitstalig België op het vlak van populatie te vergelijken met Kortrijk, Hasselt of Sint-Niklaas, maar Dejaeghere heeft het, de grootspraak niet schuwend, over ‘de plaats waar men voortaan gaat kijken hoe men politiek in de 21ste eeuw kan voeren’.

Uitgeloot

Hoe werkt het? Het parlement installeert na de verkiezingen via loting een permanente burgerraad van 24 inwoners. Die legt in september, bij de start van het parlementaire jaar, drie agendapunten vast. Ze kunnen zich laten inspireren door de plannen van de regering en het parlement, maar ook door de burgers. Honderd handtekeningen zijn voldoende om een voorstel op tafel te krijgen. De burgerraad moet daar drie thema’s uit filteren.

Na het vastleggen van de agenda worden per thema drie burgerpanels van telkens 25 tot 50 inwoners uitgeloot en geselecteerd op basis van geslacht, leeftijd, opleiding en woonplaats. Opvallend: inwoners maken al vanaf hun 16 jaar kans om gekozen te worden. Ook kunnen er nog meer criteria toegevoegd worden. ‘Als het thema “grensarbeid” is, dan moeten er bijvoorbeeld minstens vier inwoners zetelen die zelf over de grens werken. Als het thema “landbouw” is, moet er minstens één landbouwer bij zijn’, zegt Dejaeghere. De loting houdt  geen rekening met de nationaliteit. Ook niet-Belgen die in Duitstalig België wonen, kunnen dus geloot worden.

Dagvergoeding  van 75 euro

De burgerpanels komen drie weekends samen om over de thema’s te debatteren. Beslissen gebeurt op basis van consensus of met een viervijfdemeerderheid. Met die resultaten trekt de overkoepelende burgerraad naar de regering en het parlement. Zijn aanbevelingen zijn niet bindend, maar het parlement moet zich wel publiek verantwoorden als het de uitslag naast zich neerlegt.

Minstens vier vijfde van de deelnemers moet aanwezig zijn voor een geldige aanbeveling. Om hen over de streep te trekken, krijgen deelnemers in ruil voor hun aanwezigheid een vergoeding van 37,5 euro. ‘En als de vergadering langer dan vier uur duurt, dan verdubbelt dat bedrag’, zegt Dejaeghere. De Duitstalige Gemeenschap trok alvast 140.000 euro per jaar uit om alles te financieren.

Dertien experts, onder wie professoren uit Ierland, Polen en Australië werkten mee aan het ‘Ostbelgien Model’. Niet zonder trots benadrukte Karl-Heinz Lambertz, ex-minister-president van de Duitstalige Gemeenschap, in het parlement dat zijn regio ‘opnieuw een laboratorium wil zijn voor de rest van Europa’.

Steun van Soros

De Hongaars-Amerikaanse ­zakenman George Soros zit onrechtstreeks mee achter het Duitstalige burgerschaps­project. ‘We krijgen financiële steun van het Open Society ­Initiative for Europe (een fonds van Soros, red.)’, zegt David Van Reybrouck. ‘Dat fonds wordt onder meer gebruikt om summer schools te organiseren, om ons project in ­binnen- en buitenland kenbaar te maken.’

Koen Wynants
Call for Proposals to Host XVIII IASC Biennial Conference 2021 (IASC)

The International Association for the Study of the Commons (IASC) is now accepting preliminary proposals from individuals/organizations interested in

 

Hosting the IASC 18th Biennial Conference in 2021

 

IASC Biennial Conferences bring together commons scholars and practitioners from around the world. The benefits of hosting these conferences for your organization include an expanded network of both global and regional commons scholars, substantial organizational capacity building, and a major opportunity to place a spotlight on the needs of people dependent on commons in your region. The past few conferences have drawn 450-800 participants, from up to 90 countries.

 

 

Those interested should submit a statement identifying your interests in hosting an IASC conference.

 

The proposal should include the following detailed information:

 

1.      Title of the conference

 

2.      Proposed conference themes and sub-themes

Mention the themes and subthemes you are proposing for the conference, explaining their global relevance

 

3.      Description of Host Institution

·        Name of institute or department within the institution that is carrying out the conference and give reasons to why it has been chosen

·        Relationship with IASC and its members:

o   Have you attended IASC conferences?

o   If yes, which ones?

·        Ongoing research, activities and publications on commons and related themes

·        Exemplify the institution’s possibilities to organize this academic event. Mention experience, academic, administrative and logistic capacities and personnel

 

4.      Conference Chair and co-chairs

·        Listing of qualifications

·        Brief description of past events organized by the chair or co-chair

 

5.      Conference Team or Secretariat

·        Main people involved and their roles before, during, and after the conference

·        Brief description of past events organized by the team

 

 

6.      Conference venue, size and dates

·        Describe the venue, stating why it is convenient for hosting a global conference

·        Give proposed dates to hold the conference

·        Estimated number of participants and countries to come to the conference (past conferences have drawn 450-700 participants; state if you expect your proposed conference to draw fewer or more participants)

 

7.      Rationale for hosting the IASC Biennial Conference

·        What is the impact you intend to achieve with the organization of the conference? Include issues such as: academic advancement, impact on policy or grassroots action, IASC-membership, and post- conference dissemination of information and activities

 

8.      Proposed keynote and invited speakers

·        Names

·        Affiliations

·        Topics

 

9.      Proposed logistical arrangements

·        Field trips

·        Other proposed activities (parallel sessions, pre-conference workshops)

·        Accessibility of the venue and travel and transportation cost

·        Visa or other document arrangements for international participants

·        Lodging

o   Availability of dormitories or hotels at or near the conference venue

o   Approximate cost of lodging

 

10.  Projected budgetary information

·        Include an itemized budget considering amounts for a global conference, using the outline (Annex 1)

 

11.  Potential co-sponsors

·        List the possible co-sponsors for the conference mentioning the connection with them and the relevance of their participation

·        Please do notice that the IASC will not be funding or sponsoring the conference, other than in-kind support via the IASC-Secretariat

 

12.  Funding agencies for the conference

·        Considering that the responsibility of sourcing funds to hold the Conference rests with the host institution and IASC may only assist to derive additional sponsorships, name the potential funding sources to be approached

·        Please do notice that the IASC cannot provide funding to the conference other than in-kind (i.e. support by IASC secretariat)

 

 

 

Proposals must be submitted electronically no later than 15 April 2019 to René van Weeren, IASC Executive Director at iasc@iasc-commons.org

 

For additional information, please contact René van Weeren, IASC Executive Director, iasc@iasc-commons.org

 


 

 

ANNEX 1 – Budget in US$ (TENTATIVE, based on…. participants (expected number of paying participants)*

 

Item

Unit/cost

Total Cost

Organizing Team and Support Staff**

 

 

Sponsored keynote speaker(s)

 

 

Venue/facilities charges

 

 

Facilities venue locations

 

 

Transportation

 

 

Catering (coffee, lunches if to be included in registration fees)

 

 

Conference materials (printed program and memory stick with conference papers, etc.)

 

 

Signposting

 

 

AV registration keynote lectures and opening and closing event, incl. broadcasting via online streaming

 

 

Web design and registration system

 

 

Sponsorships / Travel Subsidies

 

 

Necessities for staff members

 

 

Social activities

 

 

Contribution to IASC***

USD 50/participant [fixed fee]

 

Credit card costs

 

 

Promotion materials

 

 

Unforeseen

 

 

 

 

 

Anticipated sponsorships

 

 

Registration fees (early bird)****

 

 

IASC members ### * US$ ###

 

 

non-IASC members ### * US$ ###

 

 

Income book exhibit

 

 

 

 

 

 

Additional Costs*****:

Field Trips

 

 

Banquet

 

 

 

Potential Sponsors:

 

in {local currency}

in USD

{Partner organization / Sponsor}

 

 

{Partner organization / Sponsor}

 

 

{Partner organization / Sponsor}

 

 

{Partner organization / Sponsor}

 

 

{Partner organization / Sponsor}

 

 

{Partner organization / Sponsor}

 

 

{Partner organization / Sponsor}

 

 

 

 

 

 

 

*                 Note: Sponsorships plus registration fees will need to cover costs; field trip and conference banquet can be charged separately.

**              For the proposal, only real costs should be mentioned; in the final estimates (after selection) in-kind-contributions can be added.

***            As the revenues of the IASC are based on conferences and memberships only, a fee of USD 50/participant applies to all IASC-conferences, to be paid by the local organizers to the IASC.

****         Please notice that the IASC uses a grid system for entrance fees, based on income and moment of registration. The final grid should include 8 several entrance fees: 1 for each income category (see https://www.iasc-commons.org/membership-options for the categories), and for each income category both an Early Bird and a Regular fee. The difference between the fee for IASC-members and nonmembers should at least be equal to the annual membership of that category.

*****      Field trips, conference banquet, and lunches can be charged separately and should be cost-covering.

Koen Wynants