Commons Lab

View Original

Een voorstel voor een corona-proof tijdelijke herinrichting Turnhoutsebaan

Met enkele initiatiefnemers hielden we een virtuele bespreking over wat nu in Coronatijden zouden kunnen verbeteren aan de Turnhoutsebaan. Want de corona-crisis schudde alles door elkaar, enkele weken geleden hielden we een ludieke actie om de mogelijkheden die de baan heeft – tijdens de lock down daalde het autoverkeer er drastisch – aan te tonen

https://www.hln.be/in-de-buurt/borgerhout/in-beeld-burgerinitiatief-bezet-lege-turnhoutsebaan-potentieel-om-de-ramblas-van-antwerpen-te-worden~a743066c/?fbclid=IwAR19QbRH8iw0lxxEJeSlgXh8eRMaW5s7rXcqN7NgD1DQPplSHaN_2y4Z5No

Zo ligt er nu een voorstel op tafel om de Turnhoutsebaan tijdelijk her in te richten om ze corona-proof te maken. Er zijn al langer heel wat klachten over de Turnhoutsebaan: gevaarlijk voor fietsers, wanordelijk en niet reglementair laden en lossen en parkeren, te weinig plaats voor voetgangers op de te smalle voetpaden. Ook al in de eerste fase van de coronacrisis – tijdens de blijf-in-uw-kot fase – werd vooral dat laatste probleem acuter. Hoewel winkeliers cirkels voor ‘het netjes in de rij staan’ op het voetpad lieten schilderen is het niet mogelijk de 1,50 meter afstand te houden als je die rij moet passeren (zie foto). Sommigen kiezen ervoor om dan maar op de rijbaan te lopen, om zo besmettingsgevaar te trachten vermijden. Situatie die noch vanuit verkeersveiligheid noch vanuit gezondheidsstandpunt te verdedigen is.

Als op 11 mei alle winkels open mogen en er meer mensen ook naar school of werk onderweg zijn – sommigen van hen te voet en per fiets – wordt de situatie er helemaal onhoudbaar. Daarom werkten we  een voorstel uit dat snel en zonder breekwerken te realiseren is. Volgens ons kan de stad en de wegbeheerder – dat is het Agentschap Wegen en Verkeer – de baan reorganiseren volgens onderstaand plan tegen 11 mei (In Brussel realiseert men 40 km fietspaden en het hele centrum als woonerf tegen die datum).

Het voorstel bestaat erin al het gemotoriseerd verkeer – dus auto’s en openbaar vervoer – te concentreren op de tram- en busbaan. De huidige rijbaan biedt dan plaats voor een laad- en los zone, kort parkeren en een fietsstrook. Laden en lossen en parkeren gebeurt in vakken, gespiegeld ter hoogte van de huidige parkeer vakken, maar dan aanleunend tegen de centrale tram-/autobaan. Tegenover de bomen worden paaltjes en/of bloembakken geplaatst om te verhinderen dat daar geparkeerd wordt (zie tekening). Dit om te verhinderen dat de fietsers er gekneld raken tussen geparkeerde voertuigen (gevaar van openslaande portieren) en de bomen. De huidige parkeervakken geven wat extra breedte aan de fietsstroken en vooral aan de voetpaden.

Het voorstel is geïnspireerd op buitenlandse voorbeelden maar werd aangepast aan de specifieke situatie van de Turnhoutsebaan. We willen het  voorleggen aan het districtsbestuur, de bevoegde schepen voor mobiliteit Koen Kennis, het Agentschap Wegen en Verkeer en de Lijn. In honderden steden in Europa worden momenteel straten tijdelijk heringericht om corona-proof verkeer mogelijk te maken. Wij hopen dat Antwerpen met de Turnhoutsebaan op die lange lijst mag komen. De situatie is urgent. Overleg en besluitvorming  dienen snel te gaan om tegen 11 mei van start te gaan.

Antwerpenize, 30 Max, Fietserbond, Beweging.net, Commons Lab Antwerpen